Tytuł badania: |
Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT 2014) |
Projekt badawczy: |
- Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych
|
Kolejne lata cyklu: |
2011
2012
2013
2014
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2014 |
Badacz: |
Monika Czajkowska, Marzenna Grochowalska, Jerzy Janowicz, Marcin Karpiński, Jacek Lech, Anna Nowakowska, Margaryta Orzechowska, Dorota Sosulska, Agnieszka Sułowska, Małgorzata Zambrowska |
Abstrakt: |
W czwartej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2014 wzięło udział i przesłało informacje o rozwiązaniach zadań przez uczniów 7 600 szkół z całej Polski, które były zainteresowane udziałem w badaniu. Badanie jest współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.2.: Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych. Głównymi celami badania są dostarczenie szkołom dodatkowych informacji o poziomie wiadomości i umiejętności ich uczniów kończących klasę trzecią oraz pomoc w diagnozowaniu jakości procesu kształcenia. Służą temu zestawy zadań z języka polskiego i matematyki, badające umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to: czytanie – rozumiane jako prosta czynność oraz umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów, myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie, jak i piśmie. Zgodnie z wynikami uzyskanymi w czwartej edycji od 221 468 uczniów obliczono, że średni wynik ucznia wyniósł 7,9 punktu na 14 możliwych. Wykazano również, że najwyższe średnie osiągali trzecioklasiści z miast ponad 100 000 mieszkańców (8,2), natomiast najniższe – trzecioklasiści mieszkający w miastach do 10 000 mieszkańców (7,6). |
Deskryptory TESE: |
kształcenie ogólne, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, dydaktyka, bilans umiejętności, badania edukacyjne, uczeń, umiejętności podstawowe, Polska |
TESE descriptors: |
general education, primary education, primary school, didactics, skills audit, educational research, pupil, basic skills, Poland |
Publikacje: |
- Karpiński, M., Nowakowska, A., Orzechowska, M., Sosulska, D. i Zambrowska, M. (2014). Raport z ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów OBUT 2014. Pobrane z http://www.obut.edu.pl/kategoria/wyniki_bada_raporty_obut-2
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.