BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT 2014)
Projekt badawczy:
  • Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych
Kolejne lata cyklu: 2011 2012 2013 2014
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: maj 2014
Badacz: Monika Czajkowska, Marzenna Grochowalska, Jerzy Janowicz, Marcin Karpiński, Jacek Lech, Anna Nowakowska, Margaryta Orzechowska, Dorota Sosulska, Agnieszka Sułowska, Małgorzata Zambrowska
Abstrakt:

W czwartej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2014 wzięło udział i przesłało informacje o rozwiązaniach zadań przez uczniów 7 600 szkół z całej Polski, które były zainteresowane udziałem w badaniu. Badanie jest współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.2.: Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych. Głównymi celami badania są dostarczenie szkołom dodatkowych informacji o poziomie wiadomości i umiejętności ich uczniów kończących klasę trzecią oraz pomoc w diagnozowaniu jakości procesu kształcenia. Służą temu zestawy zadań z języka polskiego i matematyki, badające umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to: czytanie – rozumiane jako prosta czynność oraz umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów, myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie, jak i piśmie. Zgodnie z wynikami uzyskanymi w czwartej edycji od 221 468 uczniów obliczono, że średni wynik ucznia wyniósł 7,9 punktu na 14 możliwych. Wykazano również, że najwyższe średnie osiągali trzecioklasiści z miast ponad 100 000 mieszkańców (8,2), natomiast najniższe – trzecioklasiści mieszkający w miastach do 10 000 mieszkańców (7,6).

Deskryptory TESE: kształcenie ogólne, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, dydaktyka, bilans umiejętności, badania edukacyjne, uczeń, umiejętności podstawowe, Polska
TESE descriptors: general education, primary education, primary school, didactics, skills audit, educational research, pupil, basic skills, Poland
Publikacje:
  • Karpiński, M., Nowakowska, A., Orzechowska, M., Sosulska, D. i Zambrowska, M. (2014). Raport z ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów OBUT 2014. Pobrane z http://www.obut.edu.pl/kategoria/wyniki_bada_raporty_obut-2
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"