Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie, jak przedstawia się obraz samotności szkolnej ucznia. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety oraz swobodnych wypowiedzi pisemnych na temat Samotność szansą dla ciebie? W badaniu wzięło udział 193 uczniów z sześciu szkół (w tym trzech podstawowych oraz trzech gimnazjalnych) w województwie lubelskim oraz małopolskim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że samotność odczuwało 27,4% respondentów (w tym 23% uczniów uczęszczających do szkół podstawowych oraz 33% gimnazjalistów). Wykazano również, że poczucie samotności deklarowali częściej uczniowie ze szkół wiejskich (74,6%) niż uczniowie ze szkół miejskich (65%). Oceny nie miały decydującego wpływu na odczuwaną przez respondentów samotność. Jednocześnie czynnikiem korelującym okazał się stopień wymagań szkolnych. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano, że najczęściej wybieranym przez ankietowanych sposobem zmniejszenia samotności było nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami (26,4%). W dalszej kolejności wskazywano także m.in.: nawiązywanie kontaktów z osobami nieznanymi (9,4%), słuchanie muzyki (5,6%), próby zmiany siebie, pracę przy komputerze, rozmowy z samym sobą czy akceptowanie samotności (po 3,8%). Zwrócono również uwagę, że 35,8% uczniów nie podejmowało żadnych działań, co może skutkować do pogłębiania się przykrych przeżyć. |