BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dwa oblicza samotności szkolnej wychowanka
Data: 2001
Badacz: Krystyna Chałas
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, jak przedstawia się obraz samotności szkolnej ucznia. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety oraz swobodnych wypowiedzi pisemnych na temat Samotność szansą dla ciebie? W badaniu wzięło udział 193 uczniów z sześciu szkół (w tym trzech podstawowych oraz trzech gimnazjalnych) w województwie lubelskim oraz małopolskim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że samotność odczuwało 27,4% respondentów (w tym 23% uczniów uczęszczających do szkół podstawowych oraz 33% gimnazjalistów). Wykazano również, że poczucie samotności deklarowali częściej uczniowie ze szkół wiejskich (74,6%) niż uczniowie ze szkół miejskich (65%). Oceny nie miały decydującego wpływu na odczuwaną przez respondentów samotność. Jednocześnie czynnikiem korelującym okazał się stopień wymagań szkolnych. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano, że najczęściej wybieranym przez ankietowanych sposobem zmniejszenia samotności było nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami (26,4%). W dalszej kolejności wskazywano także m.in.: nawiązywanie kontaktów z osobami nieznanymi (9,4%), słuchanie muzyki (5,6%), próby zmiany siebie, pracę przy komputerze, rozmowy z samym sobą czy akceptowanie samotności (po 3,8%). Zwrócono również uwagę, że 35,8% uczniów nie podejmowało żadnych działań, co może skutkować do pogłębiania się przykrych przeżyć.

Autorskie słowa kluczowe: samotność szkolna, podmioty szkolne, osiągnięcia edukacyjne
Author's Keywords: school loneliness, school subjects, educational success
Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, postawa, uczeń, młodzież, relacje interpersonalne, osobowość, szkoła, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, attitude, pupil, youth, interpersonal relations, personality, school, learning outcome, study progress, learning
Publikacje:
  • Chałas, K. (2002). Dwa oblicza samotności szkolnej wychowanka. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 21-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"