Obserwuj
Tytuł badania: |
Dwa rodzaje egzaminów w opinii uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów szkół |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Elżbieta Kowalik |
Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół odbierają współistnienie dwóch systemów oceniania, tzn. oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzono w wybranych gimnazjach i liceach ogólnokształcących Trójmiasta (po serii egzaminów próbnych). Próba badawcza liczyła 120 gimnazjalistów, 89 maturzystów, 47 nauczycieli i 32 dyrektorów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w żadnej grupie respondentów nie zakwestionowano potrzeby istnienia obu systemów oceniania. Jednocześnie wykazano, że uczniowie czuli się niedoinformowani w zakresie obu typów wymagań. W opinii badanych nauczycieli przekazywane przez nich informacje w zakresie egzaminu powszedniego były wystarczające, natomiast mieli oni zastrzeżenia wobec informowania uczniów na temat wymagań z zakresu egzaminu doniosłego. Z kolei ankietowani dyrektorzy ocenili przekaz informacji uczniów w zakresie obu typów oceniania jako niewystarczający. Dodatkowo odnotowano umiarkowanie sceptyczną postawę wszystkich respondentów wobec zgodności wyników oceniania wewnątrzszkolnego oraz zewnętrznego.
|
Deskryptory TESE: |
ocenianie, ewaluacja, egzamin, uczeń, nauczyciel, dyrektor szkoły, ocena wewnętrzna, ocena zewnętrzna |
TESE descriptors: |
marking, evaluation, examination, pupil, teacher, headteacher, internal evaluation, external evaluation |
Publikacje: |
- Kowalik, E. (2005). Dwa rodzaje egzaminów w opinii uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Egzamin : Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 5. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/biul_5.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.