BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dwa rodzaje egzaminów w opinii uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów szkół
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Elżbieta Kowalik
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół odbierają współistnienie dwóch systemów oceniania, tzn. oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzono w wybranych gimnazjach i liceach ogólnokształcących Trójmiasta (po serii egzaminów próbnych). Próba badawcza liczyła 120 gimnazjalistów, 89 maturzystów, 47 nauczycieli i 32 dyrektorów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w żadnej grupie respondentów nie zakwestionowano potrzeby istnienia obu systemów oceniania. Jednocześnie wykazano, że uczniowie czuli się niedoinformowani w zakresie obu typów wymagań. W opinii badanych nauczycieli przekazywane przez nich informacje w zakresie egzaminu powszedniego były wystarczające, natomiast mieli oni zastrzeżenia wobec informowania uczniów na temat wymagań z zakresu egzaminu doniosłego. Z kolei ankietowani dyrektorzy ocenili przekaz informacji uczniów w zakresie obu typów oceniania jako niewystarczający. Dodatkowo odnotowano umiarkowanie sceptyczną postawę wszystkich respondentów wobec zgodności wyników oceniania wewnątrzszkolnego oraz zewnętrznego.
 

Deskryptory TESE: ocenianie, ewaluacja, egzamin, uczeń, nauczyciel, dyrektor szkoły, ocena wewnętrzna, ocena zewnętrzna
TESE descriptors: marking, evaluation, examination, pupil, teacher, headteacher, internal evaluation, external evaluation
Publikacje:
  • Kowalik, E. (2005). Dwa rodzaje egzaminów w opinii uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Egzamin : Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 5. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/biul_5.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"