Tytuł badania: |
Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Małgorzata Stępień |
Abstrakt: |
Sformułowano dwa cele badania: eksploracja powiązań pomiędzy wyróżnionymi aspektami wiedzy o emocjach: umiejętnościami niewerbalnymi, umiejętnościami werbalnymi i wiedzą deklaratywną (a więc analiza struktury wiedzy o emocjach); prześledzenie zmian rozwojowych wiedzy o emocjach w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Analizie poddano ponadto związek wiedzy o emocjach z poziomem rozwoju sprawności językowych i cechami temperamentu. W badaniu uczestniczyło 90 dzieci z pięciu krakowskich przedszkoli i trzech szkół podstawowych. W badanej próbie znalazło się 45 dziewczynek i 45 chłopców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Inteligencji Emocjonalnej dla Dzieci, opracowany na potrzeby badania. Sprawności językowe określono za pomocą testu HSET. W średnim dzieciństwie – jak pokazały wyniki badania – wzrasta w znaczący sposób zakres wiedzy proceduralnej. Dalszy wzrost jest wolniejszy – dzieci w wieku sześciu i ośmiu lat nie różnią się pod tym względem znacząco. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie bezpośredniego związku między sprawnościami językowymi a proceduralną wiedzą o emocjach – umiejętnościami werbalnymi i niewerbalnymi. Zauważono ponadto, że te dwa rodzaje umiejętności wiązały się bezpośrednio z wiedzą deklaratywną w zakresie emocji, ale nie były związane ze sobą nawzajem. Potwierdzono bezpośrednią zależność między wiekiem a wiedzą deklaratywną. |
Autorskie słowa kluczowe: |
rozwój, emocja, wiedza o emocjach |
Author's Keywords: |
development, emotion |
Deskryptory TESE: |
wiek, osobowość, kreatywność, dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wiedza |
TESE descriptors: |
age, personality, creativity, child, child development, cognitive development, knowledge |
Publikacje: |
- Stępień, M. (2007). Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi. Psychologia Rozwojowa, 1, 49-59.
|