BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Małgorzata Stępień
Abstrakt:

Sformułowano dwa cele badania: eksploracja powiązań pomiędzy wyróżnionymi aspektami wiedzy o emocjach: umiejętnościami niewerbalnymi, umiejętnościami werbalnymi i wiedzą deklaratywną (a więc analiza struktury wiedzy o emocjach); prześledzenie zmian rozwojowych wiedzy o emocjach w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Analizie poddano ponadto związek wiedzy o emocjach z poziomem rozwoju sprawności językowych i cechami temperamentu. W badaniu uczestniczyło 90 dzieci z pięciu krakowskich przedszkoli i trzech szkół podstawowych. W badanej próbie znalazło się 45 dziewczynek i 45 chłopców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Inteligencji Emocjonalnej dla Dzieci, opracowany na potrzeby badania. Sprawności językowe określono za pomocą testu HSET. W średnim dzieciństwie – jak pokazały wyniki badania – wzrasta w znaczący sposób zakres wiedzy proceduralnej. Dalszy wzrost jest wolniejszy – dzieci w wieku sześciu i ośmiu lat nie różnią się pod tym względem znacząco. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie bezpośredniego związku między sprawnościami językowymi a proceduralną wiedzą o emocjach – umiejętnościami werbalnymi i niewerbalnymi. Zauważono ponadto, że te dwa rodzaje umiejętności wiązały się bezpośrednio z wiedzą deklaratywną w zakresie emocji, ale nie były związane ze sobą nawzajem. Potwierdzono bezpośrednią zależność między wiekiem a wiedzą deklaratywną.

Autorskie słowa kluczowe: rozwój, emocja, wiedza o emocjach
Author's Keywords: development, emotion
Deskryptory TESE: wiek, osobowość, kreatywność, dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wiedza
TESE descriptors: age, personality, creativity, child, child development, cognitive development, knowledge
Publikacje:
  • Stępień, M. (2007). Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi. Psychologia Rozwojowa, 1, 49-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"