Abstrakt: |
Przedmiotem badania jest edukacja europejska w jednej z warszawskich szkół ponadgimnazjalnych (podstawa prawna, materiały dydaktyczne, sposoby realizacji ścieżki edukacji europejskiej, stan wiedzy i umiejętności uczniów związane z badanymi kwestiami). Do badania wykorzystano ankietę, którą przeprowadzono w sześciu klasach liceum ogólnokształcącego w Warszawie. Ponadto, zastosowano technikę wywiadów fokusowych. Uczniowie mieli także do napisania esej dotyczący tożsamości europejskiej i jej składowych. Badanie przeprowadzono w trakcie lekcji, które poddano obserwacji bezpośredniej. Wyniki badania ilustrują m.in. stan uczniowskiej wiedzy i umiejętności nabytych w procesie edukacji europejskiej. Okazało się, że nie są one na zadowalającym poziomie. Wśród odpowiedzi uczniowskich dotyczących czynników wzmacniających poczucie tożsamości europejskiej młodzież wskazywała najczęściej przynależność Polski do Unii Europejskiej. Badanie wykazało także, że dodatkowy przedmiot szkolny wiedza o Unii Europejskiej nie przyczynia się do pogłębienia poziomu wiedzy o Europie wśród uczniów na badanym etapie edukacyjnym. |