BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza o nauce w Polsce i krajach Unii Europejskiej
Data: 2000
Badacz: Ireneusz Białecki
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest stan wiedzy na temat podstawowych ustaleń nauki? Jaki jest stopień zrozumienia dla metod, za pomocą których naukowcy sprawdzają swoje hipotezy o rzeczywistości? Jaki jest stan wiedzy o ekologii? Sondaż stanowił replikę badania Eurobarometr 38.1. W polskim badaniu uczestniczyło 800 mężczyzn i kobiet w wieku od 15 do 69 lat. Respondentów poproszono o ocenę prawdziwości 13 twierdzeń. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że w zakresie stanu wiedzy o ustaleniach nauki, metodach badań naukowych oraz ekologii Polacy uzyskali dość podobne wyniki do obywateli Unii. Okazało się, że polscy respondenci byli dobrze poinformowani o zagrożeniach środowiska. W porównaniu z mieszkańcami Unii badani uzyskali wysoką średnią i małą wariancję. Dodatkowo ustalono, że ze stanem wiedzy najsilniej korelowało wykształcenie ankietowanych (zarówno w Polsce, jak i Unii); najsłabszą korelację odnotowano w zakresie płci respondentów.

Deskryptory TESE: wiedza, Polska, Unia Europejska, edukacja, badania edukacyjne
TESE descriptors: knowledge, Poland, European Union, education, educational research
Publikacje:
  • Białecki, I. (2002). Wiedza o nauce w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 7-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"