BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza o obiektach i zjawiskach naturalnych w definicjach konstruowanych przez niewidomych i widzących użytkowników języka
Data: 2001 – 2003
Badacz: Nawoja Mikołajczak-Matyja
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy istniejące między ludźmi różnice w pozyskiwaniu wiedzy, prowadzące do odmienności w niewerbalnej zawartości danego pojęcia, mogą znaleźć odzwierciedlenie w sposobie werbalizacji tego pojęcia? Próbę badawczą stanowiło 106 uczniów (w tym 53 niewidomych oraz 53 widzących), którzy uczęszczali do klas I-III gimnazjum, II-IV liceum ogólnokształcącego oraz II-IV szkół średnich zawodowych w pięciu Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych dla Dzieci i Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej (w Owińskach koło Poznania, Laskach koło Warszawy, Krakowie, Bydgoszczy i Wrocławiu) oraz w szkołach ponadpodstawowych w Poznaniu. Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem, którego zadania polegały na zdefiniowaniu takich rzeczowników jak: brzoza, osa, łąka, rzeka oraz tęcza. W wyniku przeprowadzonego badania otrzymano 516 definicji – 260 od osób niewidomych oraz 256 od osób widzących. Analiza zebranego materiału potwierdziła założenie o wpływie różnic w pozyskiwaniu informacji o rzeczywistości na strukturę tekstowego aspektu danego pojęcia. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami odnotowano m.in. większą liczbę informacji w określeniach werbalizowanych przez uczniów niewidomych. Dodatkowo wśród odpowiedzi osób niepełnosprawnych stwierdzono występowanie informacji niezgodnych z wiedzą przyrodniczo-fizyczną (np. brzoza jest drzewem iglastym czy osa żyje w ulu).

Deskryptory TESE: wiedza, język, upośledzenie widzenia, rozumienie, rozumowanie, osoby niepełnosprawne
TESE descriptors: knowledge, language, visual impairment, comprehension, reasoning, people with disabilities
Publikacje:
  • Mikołajczak-Matyja, N. (2006). Wiedza o obiektach i zjawiskach naturalnych w definicjach konstruowanych przez niewidomych i widzących użytkowników języka. Szkoła Specjalna, 2, 89-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"