BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza o przyczynach i przejawach emocji dzieci kończących edukację przedszkolną
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Grażyna Rudkowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu: 1) Opisania przyczyn emocji własnych i emocji rodziców w percepcji dzieci 6-letnich. 2) Opisania przejawów emocji własnych i emocji rodziców w percepcji dzieci 6-letnich. 3) Uchwycenia ewentualnych różnic związanych z płcią w dziecięcej percepcji przyczyn i przejawów emocji. Próbę badawczą stanowiło 120 dzieci (60 chłopców i 60 dziewczynek) uczęszczających do krakowskich przedszkoli (wszyscy respondenci uczęszczali do placówki przedszkolnej minimum trzy lata). Do zebrania materiału posłużono się metodą rozmowy, która miała charakter zdań niedokończonych. Na podstawie zgromadzonych danych stwierdzono, że dzieci kończące edukację przedszkolną dysponują wiedzą emocjonalną (w obszarze podstawowych emocji) związaną z sytuacjami emotogennymi oraz wzbudzanymi przez nie aktami ekspresji oraz aktami działania. Wykazano, że ponad połowa badanych sześciolatków deklarowała doświadczania lęku przed ciemnością i nadprzyrodzonymi zjawiskami. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami smutek u respondentów najczęściej powodowała izolacja w grupie (30,8%), odczuwanie złości wiązało się z doświadczaniem dokuczania (50,8%), natomiast radość wynikała z zabawy z rodziną (30,8%), a także otrzymywania prezentów (23,3%). Ustalono również, że do najczęstszych przejawów emocji rodziców w percepcji badanych sześciolatków należały: przerażona mina (lęk), wykonywanie różnych prac (smutek), krzyk (złość) oraz śmiech (radość).

Deskryptory TESE: edukacja, wiedza, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek
TESE descriptors: education, knowledge, child development, pre-primary education, transition from pre-primary to primary education, age
Publikacje:
  • Rudkowska, G. (2006). Wiedza o przyczynach i przejawach emocji dzieci kończących edukację przedszkolną. Psychologia Rozwojowa, 2, 77-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"