Abstrakt: |
Badanie miało na celu poznanie zakresu wiedzy studentów polskich i francuskich na temat zdrowia seksualnego oraz określenie ewentualnych różnic dzielących te dwie grupy. W badaniu zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji, w którym wykorzystano między innymi elementy kryteriów zdrowia seksualnego zawartych w Deklaracji Praw Seksualnych (Lew-Starowicz, 2007) oraz wskaźniki rekomendowane przez WHO/UNAIDS do pomiaru wiedzy na temat HIV/AIDS, wykorzystane w badaniach Izdebskiego (2006). Badanie przeprowadzono w trzech etapach: pierwszy etap – badanie pilotażowe służące operacjonalizacji narzędzi badawczych oraz korektom translacyjnym z języka polskiego na francuski, drugi etap – badanie właściwe przeprowadzone we Francji (Uniwersytet im. Pierre Mendès w Grenoble) i w Polsce (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), trzeci etap – opracowanie wyników badania. Analizie poddano kwestionariusze wypełnione przez 219 osób o średniej wieku 22 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci polscy wykazali się większą wiedzą na temat metod zabezpieczania się przed HIV/AIDS niż studenci z Francji. Najczęściej wskazywanym źródłem informacji na temat seksualności byli znajomi/przyjaciele (63,5%), następnie zaś media (59,4%). Od partnerów czerpało swoją wiedzę 50% wśród studentów francuskich i 47,1% wśród polskich, natomiast od lekarzy – 49,3% badanych. 3,1% studentów francuskich wskazało na Centrum Planowania Rodziny, 1% na bibliotekę stowarzyszenia MPPF. Badani z Polski istotnie częściej od badanych z Francji korzystali z literatury i prasy popularnonaukowej (57% w stosunku do 15,3%) oraz literatury specjalistycznej (51,2% w stosunku do 11,3%). Polacy częściej rozmawiali też na temat seksualności z matkami (34,7% w stosunku do 18,4%), choć ogólnie odsetek wskazań w tym przypadku nie był wysoki. Udział ojców w dostarczaniu wiedzy na temat seksualności był jedynie symboliczny (5,9%), podobnie rzecz się miała w przypadku pozostałych członków rodziny (10,5%). Nauczyciel również nie odgrywał znaczącej roli w informowaniu badanych – ogólny odsetek wskazań wyniósł 8,2%, przy czym częściej wskazywali nauczyciela badani z Francji niż z Polski (11,6% w stosunku do 4,1%). Na ostatnim miejscu wśród źródeł wiedzy na temat seksualności uplasował się Kościół (3,7%). |