Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, jaki wizerunek młodzieży kreowany w środkach masowego przekazu utrwalił się w pamięci uczniów pierwszych klas liceum ogólnokształcącego oraz z jakimi elementami tego wizerunku się identyfikują. Badaniem objęto 109 osób. Uczniowie mieli za zadanie udzielnie odpowiedzi w formie ustnej lub pisemnej na pytania dotyczące cech zewnętrznych i wewnętrznych oraz zachowań młodych ludzi w mediach. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w zakresie cech zewnętrznych wystąpiła znaczna zgodność między cechami odbieranymi z przekazu medialnego i wybieranymi dla siebie. Dotyczyło to przede wszystkim wyglądu ciała – powszechnie akceptowano szczupłą sylwetkę, idealną formę ciała i młody wygląd. Mniej zgodne okazały się wybory dotyczące ubioru i fryzury – w mediach dostrzegano szokujące fryzury i ekstrawagancki ubiór młodzieży, lecz większość badanych nie wybrałaby ich dla siebie, szczególnie w grupie chłopców, w której pojawiły się dążenia do normalności w znaczeniu tradycyjnym (naturalny wygląd, prosty ubiór). W przypadku cech wewnętrznych ukazywanych w przekazie medialnym dotyczącym młodzieży badani dostrzegali przede wszystkim towarzyskość, spryt, kreatywność, beztroskę i optymizm. Natomiast sami wybierali dla siebie najczęściej towarzyskość, optymizm, wytrwałość, uczciwość, altruizm i kreatywność. Największe rozbieżności między odbieranymi w mediach a wybieranymi dla siebie cechami zanotowano w przypadku zachowań młodzieży, przede wszystkim w kategoriach etyczno-moralnych. Medialny wizerunek obejmował przede wszystkim żartobliwość, zabawę, troskę o swoje dobro, ograniczoną życzliwość. Młodzież wybierała zaś dla siebie najczęściej życzliwość, odpowiedzialność, udzielanie pomocy, szacunek dla innych oraz tolerancyjność. |