Abstrakt: |
Kontrola planowa Funkcjonowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli została przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli w celu oceny realizacji ustawowych zadań związanych z awansem nauczycieli. Kontrolą objęto 50 jednostek, w tym Ministerstwo Edukacji Narodowej, siedem kuratoriów oświaty (w województwach śląskim, lubelskim, warmińsko-mazurskim, łódzkim, wielkopolskim, mazowieckim i dolnośląskim), 14 jednostek samorządu terytorialnego oraz 28 publicznych szkół i zespołów szkół w wymienionych wyżej województwach. Kontroli podlegały lata szkolne od 2003-2004 do 2006-2007. W 36 jednostkach stwierdzono nieprawidłowości w prowadzeniu postępowań przez komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne; w MEN-ie natomiast nie przestrzegano procedury administracyjnej w postępowaniu o nadanie stopni awansu nauczycieli. W 28% skontrolowanych jednostek nie zapewniono wymaganego składu komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. Aż w 13 jednostkach samorządu terytorialnego nieprawidłowo wykorzystano kwoty przeznaczone na doskonalenie zawodowe nauczycieli. W 11 JST nie wynagradzano nauczycieli stażystów. Na podstawie kontroli dwóm szkołom przyznano ocenę pozytywną, 15 placówkom – pozytywną z uchybieniami, 29 – pozytywną z nieprawidłowościami, a czterem szkołom – negatywną. W ramach kontroli przeprowadzono anonimową ankietę wśród 819 nauczycieli spośród 1591 wszystkich zatrudnionych w placówkach objętych badaniem. W opinii dwóch trzecich nauczycieli kontraktowych i ponad połowy nauczycieli mianowanych wsparcie ze strony opiekuna stażu było bardzo dobre. Okazało się ponadto, że im wyższy był stopień awansu zawodowego respondentów, tym byli oni bardziej krytyczni wobec przydatności form doskonalenia ukończonych podczas stażu w trakcie realizacji wymagań na kolejny stopień awansu i dla własnego rozwoju zawodowego. |