Obserwuj
Tytuł badania: |
Organizacja i finansowanie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli podlegały lata 2009/2010 i 2010/2011. Kontrolę przeprowadzono w celu oceny organizacji i efektów kształcenia nauczycieli oraz prawidłowości wykorzystania środków publicznych na te zadania. Na podstawie kontroli stwierdzono liczne nieprawidłowości, które dotyczyły m.in. braku rozpoznawania przez organy prowadzące szkoły potrzeb nauczycieli w zakresie ich doskonalenia zawodowego; nieprzestrzegania przez organy prowadzące przepisów prawa przy powierzaniu zadań nauczycielom-doradcom; zaniżania (w 15 organach prowadzących szkoły) środków finansowych przeznaczonych na doskonalenie zawodowe nauczycieli; braku ustalenia rocznych planów dofinansowania poszczególnych form doskonalenia zawodowego nauczycieli (w siedmiu organach); braku konsultacji ze związkami zawodowymi nauczycieli przed podziałem środków przeznaczonych na doskonalenie zawodowe nauczycieli w siedmiu organach. W przypadku szkół publicznych 17 placówek nie ustaliło zasad organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli. Dyrektorzy pięciu szkół nie opracowali ponadto wieloletnich planów doskonalenia zawodowego nauczycieli; w 16 szkołach takie plany sporządzono, ale bez uwzględnienia potrzeb kadrowych szkoły. Dyrektorzy 13 szkół – jak się okazało – składali nierzetelne wnioski w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli. Nieprawidłowości w szkołach wyższych dotyczyły niezapewniania w wymaganym zakresie praktyk pedagogicznych oraz nadzoru nad ich przebiegiem (odpowiednio 14% i 43%); nieprzestrzegania wymogu przygotowania studentów do nauczania dwóch przedmiotów na studiach pierwszego stopnia i in. Cztery placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli, tj. 50%, nie prowadziły skutecznego nadzoru pedagogicznego nad realizacją zadań przez nauczycieli-doradców metodycznych. Tyle samo placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli nierzetelnie opracowywało plany pracy i sprawozdania z realizacji zadań. |
Deskryptory TESE: |
finansowanie edukacji, wydatki na oświatę, wynagrodzenie dyrektora szkoły, wynagrodzenie nauczyciela, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, autonomia |
TESE descriptors: |
financing of education, educational expenditure, headteacher salary, teacher salary, in-service teacher training, in-service training, autonomy |
Publikacje: |
- Najwyższa Izba Kontroli. (2011). Organizacja i finansowanie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Pobrane z http://www.nik.gov.pl/plik/id,4294,vp,6193.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.