Tytuł badania: |
Organizacja i funkcjonowanie systemu edukacji dorosłych w opinii kuratorów i dyrektorów centrów kształcenia ustawicznego |
Instytucja: |
|
Data: |
1994 – 1995 |
Badacz: |
Elżbieta Drogosz-Zabłocka |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii kuratorów i dyrektorów centrów kształcenia ustawicznego w zakresie organizacji i funkcjonowania systemu edukacji dorosłych. W badaniu zastosowano technikę ankiety pocztowej. Objęto nią 49 kuratorów i 58 dyrektorów CKU; w rezultacie uzyskano 49 odpowiedzi od kuratorów i 50 odpowiedzi od dyrektorów CKU. Analiza uzyskanych opinii pozwoliła sformułować następujące wnioski: 1) treści i metody kształcenia dorosłych, organizacja, zarządzanie szkolnymi i pozaszkolnymi formami kształcenia dorosłych oraz finansowanie wymagają zmian i modernizacji; 2) szkoły dla dorosłych powinny być oddzielnymi placówkami, funkcjonującymi niezależnie od zespołów szkół młodzieżowych, a rolę takich placówek mogą odgrywać CKU; 3) określenia wymagała zależność organizacyjna i współpraca merytoryczna między CKU, innymi szkołami dla dorosłych podległymi kuratorium oraz placówkami oświaty pozaszkolnej; 4) nadzór pedagogiczny nad formami szkolnymi i pozaszkolnymi wymaga oddzielenia; 5) powinno się upowszechniać programy o budowie modułowej i edukację niestacjonarną; 6) zgodnie z wypowiedziami badanych konieczne jest wprowadzenie częściowej, obligatoryjnej opłaty za szkolne formy kształcenia dorosłych z wyjątkiem słuchaczy szkół podstawowych. |
Deskryptory TESE: |
edukacja dorosłych, dorosły student, system edukacji, Polska, dyrektor szkoły |
TESE descriptors: |
adult education, mature student, education system, Poland, headteacher |
Publikacje: |
- Drogosz-Zabłocka, E. (1996). Organizacja i funkcjonowanie systemu edukacji dorosłych w opinii kuratorów i dyrektorów centrów kształcenia ustawicznego. Edukacja, 2, 51-60.
|