Abstrakt: |
Celem badania było rozpoznanie potrzeb studentów w zakresie kierowania ich samodzielną pracą przez nauczycieli akademickich. Badanie przeprowadzono w roku akademickim 1992/93 i 1993/94 wśród studentów czwartego roku Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej, wzięło w nim udział 47 studentów siódmego semestru (z 76) i 54 studentów ósmego semestru; w badaniu brali udział wszyscy studenci uczestniczący w danym dniu w zajęciach dydaktycznych. Zastosowano trzy ankiety (dotyczące: korzyści z zajęć dydaktycznych, proponowanych zmian w organizacji studiów i sposobach prowadzenia zajęć, określenia kształtu uczelni na miarę przyszłości) oraz wypowiedź otwartą (określanie warunków dobrego studiowania). W zakresie korzystania z wykładów badani oczekiwali od nauczycieli akademickich: przedstawienia aktualnych treści dających podstawy wiedzy, wprowadzających do literatury, pełnego objaśniania problemów, omawiania zagadnień niedostępnych w literaturze, wiązania teorii z praktyką itp. – 46,15%; zaciekawienia studentów, jasnego i zwięzłego rozumowania, przystępnego przekazywania treści z możliwością notowania, odbitek ksero – 36,93%. W zakresie uczenia się z literatury badani oczekiwali: wskazywania literatury obejmującej najważniejsze, najbardziej przydatne treści, wyjaśniającej trudne problemy, zawierającej treści uzupełniające, proponującej nowe technologie – 43,1%; wskazywania literatury dostępnej, aktualnej, udostępnienia trudnej do zdobycia, obcojęzycznej – 13,79%; wskazywania, jak korzystać z literatury na bazie treści z wykładu – 6,9%. W zakresie rozwiązywania problemów badani oczekiwali: wskazywania różnych wariantów, rozwiązań alternatywnych, algorytmów rozwiązania trudnych etapów w rozumowaniu, wspólnego szukania błędów – 50%; konsultacji dostępnych w razie potrzeby; dyskusji i porad w czasie konsultacji, konfrontacji poglądów – 27,59%. W zakresie utrwalania wiedzy badani oczekiwali: stosowania wiedzy teoretycznej do działań praktycznych, rozwiązywania problemów, ćwiczeń, korelowania wykładów z ćwiczeniami i konsultacjami, rozbudowy zainteresowań – 32,73%; właściwego doboru sprawdzianów, kierowania samodzielnym utrwalaniem wiedzy przez studentów – 7,27%. Studenci wskazywali, że pomocne w procesie studiowania jest pedagogiczne podejście nauczycieli, będące pochodną zapewnienia świadomego studiowania (podkreślenie jego celowości, wskazanie przydatności wiedzy i umiejętności, wywołanie zainteresowania problemem) i bogactwa osobowości („ludzkie” podejście, cierpliwość, wyrozumiałość, dociekliwość, otwartość umysłu itp.). |