Abstrakt: |
Celem badania było określenie aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży gimnazjalnej. Badaniem objęto 100 uczniów klas trzecich słupskiego gimnazjum, w tym 75 dziewcząt. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety audytoryjnej i wywiadu. 57% próby stanowili uczniowie z rodzin inteligenckich, 42% z robotniczych, 1% z chłopskich. Rodzice większości badanych posiadali wykształcenie średnie (39,5%) i wyższe (34%). 65% uczniów posiadało jednego brata albo jedną siostrę. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najwyższą pozycję w hierarchii wartości respondentów zajęło wykształcenie (70%), następnie szczęście rodzinne (60%) oraz ciekawa praca (45%). Najmniej osób wskazało na bycie potrzebnym (15%). Znakomita większość badanej młodzieży planowała kontynuowanie nauki (95%), najczęściej w szkołach maturalnych (83%), z czego 40% wiązało przyszłość z liceum ogólnokształcącym. Liceum profilowane wskazało 16% dziewcząt i 8% chłopców, technikum wybrało 19% badanych, jak najszybsze podjęcie pracy było celem 12% gimnazjalistów. Zapytana o aspiracje zawodowe, młodzież najczęściej wskazywała zawód informatyka (15%), przy czym dziewczęta stanowiły tu jedynie 5%. Drugim najbardziej popularnym zawodem okazał się lekarz, wskazany przez 10%. Na kolejnych miejscach znaleźli się prawnik (8%) i ekonomista (7%). O swoich planach życiowych rozmawiano najczęściej z rodzicami (88%), ewentualnie z rówieśnikami (50%). Książki systematycznie czytało jedynie 20% gimnazjalistów, 19% interesowało się internetem, a 18% słuchało audycji radiowych. Środki masowego przekazu stanowiły dla młodzieży źródło informacji o sytuacji społeczno-politycznej i gospodarczej w kraju i na świecie (51%). Sytuacja ta uznana została za istotną dla planów życiowych przez 57% badanych. 66% uczniów opowiadało się za udziałem Polski w strukturach Unii Europejskiej, 56% wiązało swoje plany życiowe z wejściem kraju do UE, przede wszystkim w zakresie możliwości podejmowania pracy w krajach Unii (56%). |