BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży gimnazjalnej przed wejściej Polski do Unii Europejskiej
Data: marzec 2003
Badacz: Henryk Porożyński
Abstrakt:

Celem badania było określenie aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży gimnazjalnej. Badaniem objęto 100 uczniów klas trzecich słupskiego gimnazjum, w tym 75 dziewcząt. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety audytoryjnej i wywiadu. 57% próby stanowili uczniowie z rodzin inteligenckich, 42% z robotniczych, 1% z chłopskich. Rodzice większości badanych posiadali wykształcenie średnie (39,5%) i wyższe (34%). 65% uczniów posiadało jednego brata albo jedną siostrę. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najwyższą pozycję w hierarchii wartości respondentów zajęło wykształcenie (70%), następnie szczęście rodzinne (60%) oraz ciekawa praca (45%). Najmniej osób wskazało na bycie potrzebnym (15%). Znakomita większość badanej młodzieży planowała kontynuowanie nauki (95%), najczęściej w szkołach maturalnych (83%), z czego 40% wiązało przyszłość z liceum ogólnokształcącym. Liceum profilowane wskazało 16% dziewcząt i 8% chłopców, technikum wybrało 19% badanych, jak najszybsze podjęcie pracy było celem 12% gimnazjalistów. Zapytana o aspiracje zawodowe, młodzież najczęściej wskazywała zawód informatyka (15%), przy czym dziewczęta stanowiły tu jedynie 5%. Drugim najbardziej popularnym zawodem okazał się lekarz, wskazany przez 10%. Na kolejnych miejscach znaleźli się prawnik (8%) i ekonomista (7%). O swoich planach życiowych rozmawiano najczęściej z rodzicami (88%), ewentualnie z rówieśnikami (50%). Książki systematycznie czytało jedynie 20% gimnazjalistów, 19% interesowało się internetem, a 18% słuchało audycji radiowych. Środki masowego przekazu stanowiły dla młodzieży źródło informacji o sytuacji społeczno-politycznej i gospodarczej w kraju i na świecie (51%). Sytuacja ta uznana została za istotną dla planów życiowych przez 57% badanych. 66% uczniów opowiadało się za udziałem Polski w strukturach Unii Europejskiej, 56% wiązało swoje plany życiowe z wejściem kraju do UE, przede wszystkim w zakresie możliwości podejmowania pracy w krajach Unii (56%).

Deskryptory TESE: Unia Europejska, kariera szkolna, kariera zawodowa, gimnazjum, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, wybór szkoły, praca
TESE descriptors: European Union, school career, career, lower secondary, choice of training, choice of studies, choice of school, labour
Publikacje:
  • Porożyński, H. (2004). Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży gimnazjalnej przed wejściem Polski do Unii Europejskiej. Edukacja, 1, 45-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"