BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie koherencji (SOC) a proces radzenia sobie ze stresem: w poszukiwaniu mechanizmów działania SOC
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Ewa Gruszczyńska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy poczucie koherencji oddziałuje na efekty procesu radzenia sobie ze stresem bezpośrednio, czy też za pośrednictwem zmiennych mediacyjnych: oceny poznawczej i strategii zaradczych? Czy relacje te kształtują się zgodnie ze wzorcem zawartym w hipotezach Antonovsky'ego? W badaniu uczestniczyło 242 studentów pierwszego roku medycyny i pierwszego roku psychologii. 158 osób ukończyło wszystkie etapy badania. Obliczenia natomiast wykonano dla 115 osób w wieku od 19 do 25 lat, w tym 79 kobiet i 77 studentów medycyny. Pomiarem objęto następujące zmienne: poczucie koherencji, ocenę pierwotną I, ocenę pierwotną III, strategie zaradcze oraz efektywność radzenia sobie. Badanie składało się z czterech etapów. Na początku semestru wykonano pierwszy pomiar (w warunkach neutralnych zmierzono poczucie koherencji). Drugi etap odbył się na blisko dwa dni przed egzaminem, trzeci – blisko dwa dni przed ogłoszeniem wyników, a czwarty blisko pięć dni po ogłoszeniu wyników. W fazie przygotowania do egzaminu w niewielkim tylko stopniu ujawnił się bezpośredni wpływ SOC na przebieg procesu radzenia sobie – w postaci niewielkiej redukcji postrzegania sytuacji jako zagrożenia oraz stymulacji przeżywania wyzwania. W fazie tej potwierdzono ponadto silny związek SOC z efektywnością początkową, ale nie końcową. Oceniono, że SOC może modyfikować ocenę z egzaminu tylko poprzez strategie palliatywne. Stosowanie strategii instrumentalnych w tej fazie przygotowania nie wpływało na osiągnięcie wyższej oceny. W fazie oczekiwania na wyniki egzaminu nie odnotowano żadnych bezpośrednich relacji SOC ze zmiennymi mediacyjnymi.

Deskryptory TESE: egzamin, efekt uczenia się, postępy w nauce, trudności w nauce, student, zachowania społeczne, osobowość
TESE descriptors: examination, learning outcome, study progress, learning difficulty, student, social behaviour, personality
Publikacje:
  • Gruszczyńska, E. (2004). Poczucie koherencji (SOC) a proces radzenia sobie ze stresem: w poszukiwaniu mechanizmów działania SOC. Przegląd Psychologiczny, 1, 77-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"