Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy u osób zakwalifikowanych na studia medyczne występują istotne zmiany w poziomie ich poczucia koherencji na pierwszym i drugim roku studiów medycznych? Czy u osób zakwalifikowanych na studia medyczne występują istotne zmiany w poziomie składników SOC: zrozumiałości, zaradności, sensowności w pierwszych dwóch latach studiów? W badaniu uczestniczyło 179 studentów przyjętych w roku akademickim 1999/2000 na studia medyczne. Przeanalizowano 85 poprawnie wypełnionych kwestionariuszy przed początkiem studiów i na pierwszym roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Orientacji Życiowej SOC-29. Na podstawie wyników badania stwierdzono niższą zrozumiałość u osób ubiegających się o przyjęcie na studia medyczne niż u tych samych osób, będących już studentami pierwszego roku. Studenci pierwszego roku charakteryzowali się ponadto istotnie wyższym poczuciem koherencji niż ci sami studenci będący na drugim roku. Istotnie bardziej zaradne okazały się osoby ubiegające się o przyjęcie na studia medyczne niż te same osoby studiujące na pierwszym roku. Co więcej, istotnie niższe poczucie zaradności charakteryzowało studentów pierwszego roku w porównaniu z tymi samymi osobami, studiującymi na roku drugim. Stwierdzono dość wysoką stabilność poczucia zaradności w latach przedklinicznych. Istotnie niższe poczucie sensowności ujawniali kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia medyczne w porównaniu z tymi samymi osobami, studiującymi już na pierwszym roku; studenci pierwszego roku natomiast wykazali się istotnie wyższym poczuciem sensowności niż ci sami studenci, studiujący na roku drugim. |