BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzinne przyczyny zachowań agresywnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Data: 2002
Badacz: Kazimiera Dutkiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były przejawy zachowań agresywnych wśród uczniów klas początkowych. Badaniem objęto 360 uczniów klas trzecich kieleckich szkół podstawowych. Do pomiaru zachowań agresywnych zastosowano test projekcyjny S. Turleja (TSU) przeznaczony dla dzieci oraz przeprowadzono wywiady z nauczycielami. 19,1% osób zaliczono do grupy o wysokim poziomie przejawów zachowań agresywnych. Nie stwierdzono związku między warunkami materialnymi rodziny a poziomem zachowań agresywnych, przy czym niekorzystne warunki bytowe, którym towarzyszyło zniecierpliwienie i rozdrażnienie rodziców, były często przyczyną konfliktów między rodzicami i dziećmi. Dzieci z rodzin wielodzietnych częściej od rówieśników wychowujących się w rodzinach z dwójką lub trójką dzieci przejawiały zachowania agresywne. Przebieg procesu wychowania dziecka był powiązany również z poziomem wykształcenia rodziców – rodzice o wyższym poziomie wykształcenia posiadali większą wiedzę z zakresu wychowania i stwarzali dzieciom lepsze warunki do nauki i rozwoju. W rezultacie dzieci z rodzin o wyższym wykształceniu rzadziej prezentowały zachowania agresywne w porównaniu z dziećmi z rodzin o niższym poziomie wykształcenia. Stwierdzono ponadto zależność między poziomem zachowań agresywnych dzieci a atmosferą rodzinną oraz w dalszej perspektywie – rodzajami kar stosowanych wobec dzieci. Liczna grupa badanych rodziców za najważniejsze metody wychowawcze uważała kary cielesne oraz krzyki, tylko 21,7% badanych starało się z dziećmi rozmawiać i wyjaśniać ich zachowanie. Zaobserwowano również zależność między wynikami w nauce dzieci a poziomem zachowań agresywnych – 82,6% uczniów agresywnych uzyskiwało przeciętne wyniki i doświadczało trudności w nauce szkolnej.

Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, przemoc, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, rodzina, przemoc szkolna
TESE descriptors: child at risk, violence, primary school, basic education, family, bullying
Publikacje:
  • Dutkiewicz, K. (2003). Rodzinne przyczyny zachowań agresywnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Edukacja, 2, 50-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"