BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczmy człowieczeństwa przez uśmiech
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Alicja Siemak-Tylikowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: czy nauczyciele uznają potrzebę stosowania komizmu w trakcie zajęć lekcyjnych, a jeżeli tak, to w jakim zakresie to czynią? czy wprowadzenie komizmu w trakcie lekcji jest przez uczniów odbierane adekwatnie do zamierzeń nauczyciela? W badaniu wzięło udział 248 nauczycieli różnych szczebli nauczania (21 uczyło w gimnazjach, 60 w klasach piątych i szóstych szkoły podstawowej; w badaniu wzięło udział 106 nauczycieli nauczania początkowego oraz 22 edukacji przedszkolnej). Badaniem objęto także 164 uczniów uczęszczających do klas pierwszych i drugich szkoły podstawowej, 332 uczniów klas trzecich i czwartych oraz 90 uczniów klasy trzeciej gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę i analizę treści podręczników. W badaniu przeprowadzono także analizę uczniowskich pisemnych i rysunkowych prac na temat: Kiedy w szkole jest wesoło? W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad 70% pedagogów potwierdziło wykorzystywanie komizmu w trakcie prowadzenia zajęć. Wśród pozytywnych aspektów humoru badani nauczyciele wskazywali najczęściej: pomoc uczniom w zapamiętaniu opracowanego materiału, wywołanie zainteresowania oraz uatrakcyjnienie prezentowanych treści. Ankietowani zwrócili ponadto uwagę na wychowawcze walory komizmu, takie jak: zmniejszenie dystansu między uczniem a nauczycielem czy tworzenie przyjaznej atmosfery. Zgodnie z analizą prac uczniów wykazano, że prawie wszystkie rysunki dzieci przedstawiały sytuacje pozalekcyjne. Zgromadzone prace pozwoliły ustalić, że jedynymi zajęciami, na których w opinii uczniów jest wesoło, były lekcje wychowania fizycznego. Okazało się również, że zdaniem 78% gimnazjalistów nauczyciele rzadko stosują humor w czasie lekcji, a według 14% – nigdy tego nie robią. Jednocześnie zwrócono uwagę na opinię 32% uczniów gimnazjum, zgodnie z którą humor nauczycieli służy do ośmieszania uczniów.

Deskryptory TESE: kompetencje, zachowania, zachowania społeczne, społeczeństwo, nauczyciel, nauczanie, metodyka, dydaktyka
TESE descriptors: competence, behaviour, social behaviour, society, teacher, teaching, learning theory, didactics
Publikacje:
  • Siemak-Tylikowska, A. (2005). Uczmy człowieczeństwa przez uśmiech. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 99-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"