Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: czy nauczyciele uznają potrzebę stosowania komizmu w trakcie zajęć lekcyjnych, a jeżeli tak, to w jakim zakresie to czynią? czy wprowadzenie komizmu w trakcie lekcji jest przez uczniów odbierane adekwatnie do zamierzeń nauczyciela? W badaniu wzięło udział 248 nauczycieli różnych szczebli nauczania (21 uczyło w gimnazjach, 60 w klasach piątych i szóstych szkoły podstawowej; w badaniu wzięło udział 106 nauczycieli nauczania początkowego oraz 22 edukacji przedszkolnej). Badaniem objęto także 164 uczniów uczęszczających do klas pierwszych i drugich szkoły podstawowej, 332 uczniów klas trzecich i czwartych oraz 90 uczniów klasy trzeciej gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę i analizę treści podręczników. W badaniu przeprowadzono także analizę uczniowskich pisemnych i rysunkowych prac na temat: Kiedy w szkole jest wesoło? W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad 70% pedagogów potwierdziło wykorzystywanie komizmu w trakcie prowadzenia zajęć. Wśród pozytywnych aspektów humoru badani nauczyciele wskazywali najczęściej: pomoc uczniom w zapamiętaniu opracowanego materiału, wywołanie zainteresowania oraz uatrakcyjnienie prezentowanych treści. Ankietowani zwrócili ponadto uwagę na wychowawcze walory komizmu, takie jak: zmniejszenie dystansu między uczniem a nauczycielem czy tworzenie przyjaznej atmosfery. Zgodnie z analizą prac uczniów wykazano, że prawie wszystkie rysunki dzieci przedstawiały sytuacje pozalekcyjne. Zgromadzone prace pozwoliły ustalić, że jedynymi zajęciami, na których w opinii uczniów jest wesoło, były lekcje wychowania fizycznego. Okazało się również, że zdaniem 78% gimnazjalistów nauczyciele rzadko stosują humor w czasie lekcji, a według 14% – nigdy tego nie robią. Jednocześnie zwrócono uwagę na opinię 32% uczniów gimnazjum, zgodnie z którą humor nauczycieli służy do ośmieszania uczniów. |