BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczmy inaczej: inteligencje wielorakie w nauczaniu języka angielskiego
Instytucja:
Data: luty 2007 – czerwiec 2007
Badacz: Ewa Suchecka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy uczniowie nauczani według programu uwzględniającego ich profile IW mają większe osiągnięcia w zakresie opanowania języka angielskiego? 2) Czy istnieje pozytywny związek między zróżnicowanym oddziaływaniem stymulującym IW i osiągnięciami językowymi dziecka? W badaniu posłużono się metodą eksperymentu pedagogicznego (z wykorzystaniem schematu badania z grupą kontrolną oraz z pomiarem początkowym i końcowym zmiennej zależnej; do pomiaru wykorzystano Test osiągnięć z języka angielskiego własnej konstrukcji, zależnymi były natomiast wyniki pretestu i posttestu). Próbę badawczą stanowiło 33 uczniów piątej klasy szkoły podstawowej. Badanych podzielono na dwie grupy: 1) eksperymentalną, liczącą 15 osób (w tym dziewięć dziewcząt i sześciu chłopców), oraz 2) kontrolną, liczącą 18 osób (w tym 11 dziewcząt i siedmiu chłopców). Kryterium doboru respondentów były wiek i zbliżony poziom języka angielskiego w obydwu grupach. Eksperyment przeprowadzono w publicznej szkole podstawowej zlokalizowanej w mieście powiatowym, liczącym około 180 tysięcy mieszkańców. Na realizację badania składały się trzy etapy: pretest osiągnięć – w grupach E i K; wprowadzenie czynnika eksperymentalnego w formie nauczania za pomocą programu nauczania języka angielskiego z uwzględnieniem stymulacji inteligencji wielorakich; posttest w obu grupach. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że tylko w dwóch częściach – leksykalno-gramatycznej i wypowiedzi pisemnej – uczniowie z grupy eksperymentalnej osiągnęli wyższe rezultaty od grupy kontrolnej (w której wyniki w pozostałych częściach testu były wyższe). Jednocześnie na podstawie analizy jakościowej wykazano pozytywny wpływ wprowadzonego modelu nauczania na nastawienie uczniów do języka angielskiego.

Deskryptory TESE: program nauczania, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, inteligencja, nauczanie języków obcych
TESE descriptors: curriculum, study progress, learning outcome, learning process, learning, intelligence, foreign language teaching
Publikacje:
  • Suchecka, E. (2012). Uczmy inaczej: inteligencje wielorakie w nauczaniu języka angielskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"