Tytuł badania: |
Uczmy inaczej: inteligencje wielorakie w nauczaniu języka angielskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2007 – czerwiec 2007 |
Badacz: |
Ewa Suchecka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy uczniowie nauczani według programu uwzględniającego ich profile IW mają większe osiągnięcia w zakresie opanowania języka angielskiego? 2) Czy istnieje pozytywny związek między zróżnicowanym oddziaływaniem stymulującym IW i osiągnięciami językowymi dziecka? W badaniu posłużono się metodą eksperymentu pedagogicznego (z wykorzystaniem schematu badania z grupą kontrolną oraz z pomiarem początkowym i końcowym zmiennej zależnej; do pomiaru wykorzystano Test osiągnięć z języka angielskiego własnej konstrukcji, zależnymi były natomiast wyniki pretestu i posttestu). Próbę badawczą stanowiło 33 uczniów piątej klasy szkoły podstawowej. Badanych podzielono na dwie grupy: 1) eksperymentalną, liczącą 15 osób (w tym dziewięć dziewcząt i sześciu chłopców), oraz 2) kontrolną, liczącą 18 osób (w tym 11 dziewcząt i siedmiu chłopców). Kryterium doboru respondentów były wiek i zbliżony poziom języka angielskiego w obydwu grupach. Eksperyment przeprowadzono w publicznej szkole podstawowej zlokalizowanej w mieście powiatowym, liczącym około 180 tysięcy mieszkańców. Na realizację badania składały się trzy etapy: pretest osiągnięć – w grupach E i K; wprowadzenie czynnika eksperymentalnego w formie nauczania za pomocą programu nauczania języka angielskiego z uwzględnieniem stymulacji inteligencji wielorakich; posttest w obu grupach. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że tylko w dwóch częściach – leksykalno-gramatycznej i wypowiedzi pisemnej – uczniowie z grupy eksperymentalnej osiągnęli wyższe rezultaty od grupy kontrolnej (w której wyniki w pozostałych częściach testu były wyższe). Jednocześnie na podstawie analizy jakościowej wykazano pozytywny wpływ wprowadzonego modelu nauczania na nastawienie uczniów do języka angielskiego. |
Deskryptory TESE: |
program nauczania, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, inteligencja, nauczanie języków obcych |
TESE descriptors: |
curriculum, study progress, learning outcome, learning process, learning, intelligence, foreign language teaching |
Publikacje: |
- Suchecka, E. (2012). Uczmy inaczej: inteligencje wielorakie w nauczaniu języka angielskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
|