BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy z wiekiem stajemy się bardziej inteligentni emocjonalnie? Przetwarzanie informacji o emocjach w wieku młodzieńczym i średniej dorosłości
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Aleksandra Jasielska, Dorota Szczygieł
Abstrakt:

Na podstawie rezultatów badań przywołanych we wstępie artykułu założono wstępnie, że osoby starsze wykażą się większą sprawnością podczas wykonywania zadań wymagających przetwarzania informacji o emocjach. Przewidywano także, że kobiety w porównaniu z mężczyznami będą charakteryzować się większą sprawnością w przetwarzaniu informacji o emocjach. Badaniem objęto 77 osób; w próbie badawczej znalazło się 38 adolescentów i 39 starszych dorosłych. W grupie starszych dorosłych 17 osób legitymowało się wykształceniem średnim, a 22 – wyższym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Przetwarzania Informacji Emocjonalnej TPIE. Na podstawie analizy stwierdzono, że osoby ze średnim wykształceniem i wyższym nie różniły się liczbą poprawnych odpowiedzi w żadnej z serii zadań. Średni poziom wykonania wszystkich zadań okazał się wyższy w grupie starszych dorosłych niż studentów (na poziomie istotności statystycznej). Stwierdzono ponadto, że kobiety wykazywały większą sprawność podczas wykonywania zadań wymagających przetwarzania informacji o emocjach niż mężczyźni. Wyniki badania potwierdziły zatem wstępne założenie – wraz z wiekiem rośnie poziom inteligencji emocjonalnej. Potwierdzenie hipotezy o większej sprawności kobiet niż mężczyzn w rozwiązywaniu zadań wymagających przetwarzania informacji o emocjach było zbieżne z wynikami innych badań, wykazujących różnice między płciami w zakresie złożoności i zróżnicowania procesów poznawczych zaangażowanych w operowanie informacjami o emocjach (Szczygieł, 2002a, 2002b). 

Autorskie słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, przetwarzanie informacji o emocjach, wiek młodzieńczy, średnia dorosłość
Author's Keywords: emotional intelligence, processing of emotional information, adolescence, mature age
Deskryptory TESE: osobowość, inteligencja, socjalizacja, zachowania społeczne, wiek
TESE descriptors: personality, intelligence, socialisation, social behaviour, age
Publikacje:
  • Szczygieł, D. i Jasielska, A. (2008). Czy z wiekiem stajemy się bardziej inteligentni emocjonalnie? Przetwarzanie informacji o emocjach w wieku młodzieńczym i średniej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 1, 85-99.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"