Tytuł badania: |
Czy z wiekiem stajemy się bardziej inteligentni emocjonalnie? Przetwarzanie informacji o emocjach w wieku młodzieńczym i średniej dorosłości |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Aleksandra Jasielska, Dorota Szczygieł |
Abstrakt: |
Na podstawie rezultatów badań przywołanych we wstępie artykułu założono wstępnie, że osoby starsze wykażą się większą sprawnością podczas wykonywania zadań wymagających przetwarzania informacji o emocjach. Przewidywano także, że kobiety w porównaniu z mężczyznami będą charakteryzować się większą sprawnością w przetwarzaniu informacji o emocjach. Badaniem objęto 77 osób; w próbie badawczej znalazło się 38 adolescentów i 39 starszych dorosłych. W grupie starszych dorosłych 17 osób legitymowało się wykształceniem średnim, a 22 – wyższym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Przetwarzania Informacji Emocjonalnej TPIE. Na podstawie analizy stwierdzono, że osoby ze średnim wykształceniem i wyższym nie różniły się liczbą poprawnych odpowiedzi w żadnej z serii zadań. Średni poziom wykonania wszystkich zadań okazał się wyższy w grupie starszych dorosłych niż studentów (na poziomie istotności statystycznej). Stwierdzono ponadto, że kobiety wykazywały większą sprawność podczas wykonywania zadań wymagających przetwarzania informacji o emocjach niż mężczyźni. Wyniki badania potwierdziły zatem wstępne założenie – wraz z wiekiem rośnie poziom inteligencji emocjonalnej. Potwierdzenie hipotezy o większej sprawności kobiet niż mężczyzn w rozwiązywaniu zadań wymagających przetwarzania informacji o emocjach było zbieżne z wynikami innych badań, wykazujących różnice między płciami w zakresie złożoności i zróżnicowania procesów poznawczych zaangażowanych w operowanie informacjami o emocjach (Szczygieł, 2002a, 2002b). |
Autorskie słowa kluczowe: |
inteligencja emocjonalna, przetwarzanie informacji o emocjach, wiek młodzieńczy, średnia dorosłość |
Author's Keywords: |
emotional intelligence, processing of emotional information, adolescence, mature age |
Deskryptory TESE: |
osobowość, inteligencja, socjalizacja, zachowania społeczne, wiek |
TESE descriptors: |
personality, intelligence, socialisation, social behaviour, age |
Publikacje: |
- Szczygieł, D. i Jasielska, A. (2008). Czy z wiekiem stajemy się bardziej inteligentni emocjonalnie? Przetwarzanie informacji o emocjach w wieku młodzieńczym i średniej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 1, 85-99.
|