BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom nieprzystosowania społecznego a osiągnięcia szkolne uczniów klas początkowych
Data: [2000]
Badacz: Agnieszka Komorowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy dzieci wykazujące wyższy poziom nieprzystosowania społecznego uzyskują niższe noty szkolne? Czy wystawiane przez nauczycieli oceny z zachowania są adekwatne do faktycznie przejawianego przez dzieci zachowania? Czy płeć determinuje stopień natężenia nieprzystosowania społecznego i osiągnięć szkolnych? W jakim stopniu nieprzystosowanie społeczne koreluje z osiągnięciami szkolnymi? Próbę badawczą stanowili uczniowie klas I-III szkół podstawowych z Łodzi (w tym: 334 uczniów klas pierwszych, 357 uczniów klas drugich oraz 367 uczniów klas trzecich). W badaniu posłużono się analizą dokumentów szkolnych (przede wszystkim arkuszy ocen, także wewnętrznych uchwał rad pedagogicznych). Dodatkowo do zebrania materiału wykorzystano Skalę Nieprzystosowania Społecznego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród uczniów, którzy uzyskali ocenę wzorową z zachowania, 7,2% dziewcząt oraz 6,8% chłopców charakteryzowało się niskim poziomem nieprzystosowania, przeciętny poziom wykazywało 14,5% dziewcząt i 7,3% chłopców, wysoki natomiast – 15,5% dziewcząt i 6,6% chłopców. Na podstawie analizy danych ustalono również, że płeć nie determinowała nieprzystosowania społecznego (nie decydowała także ani o jego poziomie, ani o natężeniu). Nie odnotowano również zależności między wyższym poziomem nieprzystosowania a uzyskiwaniem niższych ocen szkolnych. Ponadto okazało się, że ocena nauczycieli w zakresie zachowania poszczególnych uczniów nie zawsze była adekwatna do opinii wyrażonej w kwestionariuszu SNS.

Deskryptory TESE: kształcenie na poziomie elementarnym, zachowania, uczeń, szkoła podstawowa, wychowanie dziecka, ocenianie, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: basic education, behaviour, pupil, primary school, child rearing, marking, social competences, interpersonal relations
Publikacje:
  • Komorowska, A. (2002). Poziom nieprzystosowania społecznego a osiągnięcia szkolne uczniów klas początkowych. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 71-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"