BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom lęku u dzieci 8- i 9-letnich mierzony kwestionariuszem ISCLD a ich cechy osobowości
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Lilianna Kostańska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu lęku u ośmio- i dziewięciolatków. Próbowano ustalić, czy poziom lęku-stanu (lęku sytuacyjnego) i lęku-cechy (stałej właściwości jednostki) różnicuje rodzaj i poziom nasilenia określonych cech osobowości badanej populacji. Badaniem objęto 150 dzieci z siedmiu klas drugich i 150 dzieci z siedmiu klas trzecich. Dzieci uczęszczały do szkół w miastach i na wsi w makroregionie lubelskim. W badaniu posłużono się Inwentarzem ISCLD (Stanu i Cechy Lęku). Badanie wykazało, że jednakowy wysoki poziom lęku jako cechy i stanu miało 38 dzieci – 20 z klas drugich i ośmioro z klas trzecich. Niski poziom lęku w obu rodzajach wystąpił u 30 dzieci – odpowiednio 16 i 14. W obu badanych grupach nie zaobserwowano istotnych różnic w poziomie obu typów stanów lękowych. Poziom lęku zależy w dużej mierze u dzieci w tym wieku od cech osobowości, a przede wszystkim od stanów nerwicowych i zaburzeń zachowania. Poziom lęku sytuacyjnego można wyjaśnić rodzajem i poziomem nasilenia cech osobowościowych badanych dzieci. Dzieci ośmioletnie wykazały się większą odpornością na sytuacje oceniania (np. klasówka). Można to tłumaczyć właściwym oddziaływaniem nauczyciela albo trudnością, z jaką dzieci w tym wieku rozróżniają zachowania codzienne i sytuacje zagrażające. Dzieci dziewięcioletnie bardziej bały się negatywnych ocen ich osiągnięć niż ich koledzy z klas drugich. U badanych dzieci w sytuacjach lękowych wzrastał poziom agresji, uporu, zazdrości o innych (dzieci próbowały przewidzieć ich osiągnięcia); w sposób istotny wzrastała także nieśmiałość uczniów, tendencja do unikania towarzystwa, skłonność do zamykania się w sobie.

Deskryptory TESE: ocenianie, osobowość, specjalne potrzeby edukacyjne, nauczanie, miejsce zamieszkania
TESE descriptors: marking, personality, special educational needs, teaching, place of residence
Publikacje:
  • Kostańska, L. (1994). Poziom lęku dzieci 8- i 9-letnich mierzony kwestionariuszem ISCLD a ich cechy osobowości. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 7, 73-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"