Tytuł badania: |
Poziom lęku i stresu nauczycielek zagrożonych bezrobociem |
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Iwona M. Marcysiak, Stanisław Siek |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu obciążenia stresem i lękiem nauczycielek zagrożonych bezrobociem oraz poznanie obrazu siebie i sposobów radzenia sobie z napięciem emocjonalnym badanych. Badaniem objęto 40 nauczycielek szkół podstawowych województwa warszawskiego i siedleckiego w wieku 24-35 lat. Zagrożenie bezrobociem wiązało się z nieposiadaniem wyższego wykształcenia i niepodejmowaniem prób jego zdobycia. W badaniu uwzględniono również grupę kontrolną 40 nauczycielek niezagrożonych bezrobociem, pracujących w tym samym rejonie Polski, w tym samym wieku i o podobnym statusie rodzinnym i społeczno-ekonomicznym. Do wstępnego pomiaru poziomu nasilenia stresu w sytuacji stresotwórczej posłużono się Skalą Holmsa, a obciążenie stresem i poziom lęku w badaniu właściwym zmierzono za pomocą odpowiednio kwestionariusza Lindemanna oraz kwestionariuszy Spielbergera i Taylor. Wyniki badania potwierdziły, że nauczycielki zagrożone bezrobociem z powodu braku odpowiedniego wykształcenia ujawniały silniejsze napięcie lękowe i stresowe od koleżanek niezagrożonych bezrobociem. Różnice te były istotne statystycznie. |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, bezrobocie, psychologia, umiejętności zawodowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli, studia wyższe |
TESE descriptors: |
teacher, unemployment, psychology, skill, in-service teacher training, higher education course |
Publikacje: |
- Siek, S. i Marcysiak, I.M. (1996). Poziom lęku i stresu nauczycielek zagrożonych bezrobociem. Studia z Psychologii, 7, 108-112.
|