BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zasób pojęć u dzieci rozpoczynających elementarny szczebel kształcenia a programy nauczania
Data: [1999]
Badacz: Alicja Siemak-Tylikowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zasobu pojęć, jaki posiadają sześcioletni uczniowie rozpoczynający edukację w klasie zerowej. Analizie poddano warunki mogące mieć wpływ na powyższy zasób (w tym m.in.: poziom wykształcenia rodziców, skład rodziny, płeć czy miejsce zamieszkania). Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem, który obejmował wybrane zagadnienia ze wszystkich zawartych w programie działów edukacji przedszkolnej (dołączono również pojęcia z zakresu religii). Ponadto przeprowadzono wywiady z rodzicami i nauczycielkami oraz analizę dokumentacji. W badaniu wzięło udział około 500 dzieci rozpoczynających kształcenie w szkolnych lub przedszkolnych klasach „0”. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najlepsze rezultaty uzyskały dzieci matek z wyższym wykształceniem. Okazało się, że im niższy poziom wykształcenia matek, tym mniejszy zasób pojęć opanowanych przez dziecko. Dodatkowo ustalono, że lepsze wyniki osiągnęły dzieci z rodzin pełnych oraz jedynacy w porównaniu z dziećmi z rodzin niepełnych oraz wielodzietnych. Potwierdzono również, że zagadnienia najlepiej znane sześciolatkom posiadały swoje materialne desygnaty, a przyswojenie pojęć abstrakcyjnych było znacznie trudniejsze.

Deskryptory TESE: dziecko, kształcenie na poziomie elementarnym, wiedza, rozwój dziecka, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa
TESE descriptors: child, basic education, knowledge, child development, school starting age, transition from pre-primary to primary education, primary school
Publikacje:
  • Siemak-Tylikowska, A. (2001). Zasób pojęć u dzieci rozpoczynających elementarny szczebel kształcenia a programy nauczania. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 105-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"