Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zasobu pojęć, jaki posiadają sześcioletni uczniowie rozpoczynający edukację w klasie zerowej. Analizie poddano warunki mogące mieć wpływ na powyższy zasób (w tym m.in.: poziom wykształcenia rodziców, skład rodziny, płeć czy miejsce zamieszkania). Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem, który obejmował wybrane zagadnienia ze wszystkich zawartych w programie działów edukacji przedszkolnej (dołączono również pojęcia z zakresu religii). Ponadto przeprowadzono wywiady z rodzicami i nauczycielkami oraz analizę dokumentacji. W badaniu wzięło udział około 500 dzieci rozpoczynających kształcenie w szkolnych lub przedszkolnych klasach „0”. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najlepsze rezultaty uzyskały dzieci matek z wyższym wykształceniem. Okazało się, że im niższy poziom wykształcenia matek, tym mniejszy zasób pojęć opanowanych przez dziecko. Dodatkowo ustalono, że lepsze wyniki osiągnęły dzieci z rodzin pełnych oraz jedynacy w porównaniu z dziećmi z rodzin niepełnych oraz wielodzietnych. Potwierdzono również, że zagadnienia najlepiej znane sześciolatkom posiadały swoje materialne desygnaty, a przyswojenie pojęć abstrakcyjnych było znacznie trudniejsze. |