Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zasięg i rodzaje pozalekcyjnych zajęć rekreacyjno-sportowych w polskich szkołach. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie rodzaje ruchowych zajęć pozalekcyjnych prowadzone są w badanych szkołach; które z zajęć odbywają się w największej liczbie szkół; czy rodzaj szkoły wpływa na rodzaj zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w tych placówkach. W badaniu wzięli udział nauczyciele wychowania fizycznego z 292 szkół, w tym 173 wypowiedzi dotyczyły szkół podstawowych (SP), 72 – gimnazjów (G), 47 – szkół ponadgimnazjalnych (SŚ). 79 placówek mieściło się w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców), 77 – w średnich (od 25 do 100 tys. mieszkańców), 33 – w małych (do 25 tys.), a 103 – na wsiach. 181 nauczycieli zadeklarowało, że w ich szkołach pozalekcyjne zajęcia rekreacyjno-sportowe finansowane są z budżetu gminy albo powiatu (w tym 61,85% SP, 69,44% G, 51,06% SŚ); 97 wskazań dotyczyło zajęć, które odbywały się w ramach godzin do dyspozycji dyrektora (w tym 35,26% SP, 30,56% G, 29,79% SŚ). 181 nauczycieli prowadziło dodatkowe zajęcia bez jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym 58,38% SP, 69,44% G, 63,83% SŚ. 72 osoby prowadziły tego typu lekcje finansowane z budżetu profilaktyki antyalkoholowej, w tym 25,43% SP, 33,33% G, 8,51% SŚ. Szkolne Igrzyska Sportowe organizowało 227 nauczycieli wychowania fizycznego, w tym 132 z SP, 58 z G i 37 z SŚ. 85 respondentów prowadziło uczniowski klub sportowy, w tym 45 z SP, 30 z G i 10 z SŚ. Rodzaj szkoły z reguły nie wpływał na formę zajęć pozalekcyjnych, z wyjątkiem zajęć ruchowych z elementami profilaktyki antyalkoholowej oraz UKS, rzadziej organizowanych w szkołach ponadgimnazjalnych. |