Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczestników wydziałowych komisji rekrutacyjnych na temat zasad przyjęcia na studia. W opracowaniu wyników wzięto pod uwagę 491 ankiet, w tym: 273 z uniwersytetów, 51 z politechnik, 46 z akademii rolniczych, 56 z akademii ekonomicznych, 65 z wyższych szkół pedagogicznych. Wśród respondentów było: 125 przewodniczących komisji rekrutacyjnych, 75 sekretarzy komisji, 187 członków komisji, 101 egzaminatorów. Wśród stosowanych form doboru studentów w uczelniach członkowie komisji rekrutacyjnych wskazywali: oceny na świadectwie maturalnym, rozmowę kwalifikacyjną, egzamin testowy, egzamin wstępny ustny, egzamin wstępny pisemny, sprawdzian z języka obcego. Około 33% respondentów uważało, że podczas kolejnej rekrutacji należy powtórzyć system doboru studentów bez żadnych zmian. 16% badanych nie akceptowało stosowanych zasad doboru. Najczęściej wskazywano brak rzetelności i wartości prognostycznej dla postępów w studiach. Zdaniem 46% badanych zasady przez nich stosowane pozwalają na przyjęcie na studia kandydatów najlepiej przygotowanych do podjęcia nauki. Badani wskazywali następujące czynniki, które powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu liczby miejsc na pierwszym roku studiów: możliwości lokalowe jednostki uczelnianej, wyposażenie pracowni, laboratoriów, stan kadry naukowo-dydaktycznej, przewidywane zapotrzebowanie na specjalistów kształconych na danym kierunku, możliwości uzyskania pracy przez absolwentów, obronę miejsc pracy nauczycieli akademickich, liczbę dobrze przygotowanych kandydatów, liczbę zgłoszonych kandydatów. |