BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zasady doboru studentów w opinii członków komisji rekrutacyjnych
Instytucja:
Data: 1992
Badacz: Mirosława Jastrząb-Mrozicka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczestników wydziałowych komisji rekrutacyjnych na temat zasad przyjęcia na studia. W opracowaniu wyników wzięto pod uwagę 491 ankiet, w tym: 273 z uniwersytetów, 51 z politechnik, 46 z akademii rolniczych, 56 z akademii ekonomicznych, 65 z wyższych szkół pedagogicznych. Wśród respondentów było: 125 przewodniczących komisji rekrutacyjnych, 75 sekretarzy komisji, 187 członków komisji, 101 egzaminatorów. Wśród stosowanych form doboru studentów w uczelniach członkowie komisji rekrutacyjnych wskazywali: oceny na świadectwie maturalnym, rozmowę kwalifikacyjną, egzamin testowy, egzamin wstępny ustny, egzamin wstępny pisemny, sprawdzian z języka obcego. Około 33% respondentów uważało, że podczas kolejnej rekrutacji należy powtórzyć system doboru studentów bez żadnych zmian. 16% badanych nie akceptowało stosowanych zasad doboru. Najczęściej wskazywano brak rzetelności i wartości prognostycznej dla postępów w studiach. Zdaniem 46% badanych zasady przez nich stosowane pozwalają na przyjęcie na studia kandydatów najlepiej przygotowanych do podjęcia nauki. Badani wskazywali następujące czynniki, które powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu liczby miejsc na pierwszym roku studiów: możliwości lokalowe jednostki uczelnianej, wyposażenie pracowni, laboratoriów, stan kadry naukowo-dydaktycznej, przewidywane zapotrzebowanie na specjalistów kształconych na danym kierunku, możliwości uzyskania pracy przez absolwentów, obronę miejsc pracy nauczycieli akademickich, liczbę dobrze przygotowanych kandydatów, liczbę zgłoszonych kandydatów.

Deskryptory TESE: przejście ze szkoły średniej do wyższej, procedura rekrutacji, absolwent, szkolnictwo wyższe, student
TESE descriptors: transition from upper secondary to higher education, recruitment procedure, school leaver, higher education, student
Publikacje:
  • Jastrząb-Mrozicka, M. (1993). Zasady doboru studentów w opinii członków komisji rekrutacyjnych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 103-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"