Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów liceum ogólnokształcącego związanych z zasadami fair play, rozumianych zarówno jako zjawisko społeczne, jak i reguły wpływające na relacje interpersonalne. W badaniu wzięło udział 269 uczniów III Liceum Ogólnokształcącego im. W. Broniewskiego z Ostrowca Świętokrzyskiego. 69,2% badanych stanowiły dziewczęta, 30,8% – chłopcy. Uczestnicy badania byli wieku od 16 do 18 lat (w tym 16 lat miało 28,9%, 17 lat – 48,5%, 18 lat – 22,6%). Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz międzynarodowy kwestionariusz Fair play – uczciwa czysta gra. Uczniów poproszono także o napisanie wypracowania na temat Co oznacza pojęcie fair play w codziennym życiu. Zdecydowana większość respondentów (86%), wyjaśniając pojęcie, odwołała się do tłumaczenia z języka angielskiego: czysta gra. Większość badanych uznała, że istnieje związek uczciwych zasad w sporcie i życiu (66%), nieco ponad połowa uczniów (52,3%) kojarzyła termin fair play jedynie ze sportem, 50% uzależniało bycie fair od przyznania się do błędu, 48,6% uważało, że uczciwość w sporcie ułatwia współżycie w zespole, zgodnie z opinią 33,6% uczniów fair play powinno być regułą postępowania każdego człowieka, niezależnie czy jest sportowcem, czy nie, 28,9% uznało, że uczestnictwo w życiu sportowym uczy szacunku do przeciwnika, natomiast według 24,6% badanych fair play przyczynia się do uszlachetnienia sportu. Wśród negatywnie postrzegających czystą grę przeważało zdanie o istnieniu pewnego rodzaju współzawodnictwa, w którym zasada fair play jest nieistotna (63,4%), połowa uczniów wskazała również, że nie ma potrzeby przyznawania się do niezauważonego przez nikogo błędu. |