BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zasada fair play – licealiści wobec czystej gry
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Jerzy Nowocień, Robert Warda
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów liceum ogólnokształcącego związanych z zasadami fair play, rozumianych zarówno jako zjawisko społeczne, jak i reguły wpływające na relacje interpersonalne. W badaniu wzięło udział 269 uczniów III Liceum Ogólnokształcącego im. W. Broniewskiego z Ostrowca Świętokrzyskiego. 69,2% badanych stanowiły dziewczęta, 30,8% – chłopcy. Uczestnicy badania byli wieku od 16 do 18 lat (w tym 16 lat miało 28,9%, 17 lat – 48,5%, 18 lat – 22,6%). Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz międzynarodowy kwestionariusz Fair play – uczciwa czysta gra. Uczniów poproszono także o napisanie wypracowania na temat Co oznacza pojęcie fair play w codziennym życiu. Zdecydowana większość respondentów (86%), wyjaśniając pojęcie, odwołała się do tłumaczenia z języka angielskiego: czysta gra. Większość badanych uznała, że istnieje związek uczciwych zasad w sporcie i życiu (66%), nieco ponad połowa uczniów (52,3%) kojarzyła termin fair play jedynie ze sportem, 50% uzależniało bycie fair od przyznania się do błędu, 48,6% uważało, że uczciwość w sporcie ułatwia współżycie w zespole, zgodnie z opinią 33,6% uczniów fair play powinno być regułą postępowania każdego człowieka, niezależnie czy jest sportowcem, czy nie, 28,9% uznało, że uczestnictwo w życiu sportowym uczy szacunku do przeciwnika, natomiast według 24,6% badanych fair play przyczynia się do uszlachetnienia sportu. Wśród negatywnie postrzegających czystą grę przeważało zdanie o istnieniu pewnego rodzaju współzawodnictwa, w którym zasada fair play jest nieistotna (63,4%), połowa uczniów wskazała również, że nie ma potrzeby przyznawania się do niezauważonego przez nikogo błędu.

Deskryptory TESE: postawa, uczeń, wychowanie moralne, rozumienie, zachowania społeczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: attitude, pupil, moral education, comprehension, social behaviour, interpersonal relations
Publikacje:
  • Nowocień, J. i Warda, R. (2011). Zasada fair play – licealiści wobec czystej gry. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 6, 10-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"