Abstrakt: |
Celem badania, przeprowadzonego w ramach projektu Efektywność modeli systemów zarządzania w ustawicznej edukacji zawodowej, było ustalenie standardów mogących stanowić bazę systemu zarządzania zawodowej edukacji ustawicznej, spełniającej wymogi zarówno kadry nauczycielskiej, zarządzającej, uczniów, jak i lokalnego rynku pracy. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego (technika ankiety i badania dokumentów). Kwestionariusz ankiety Wdrażanie systemów zarządzania jakością w instytucjach zajmujących się ustawicznym kształceniem zawodowym skierowano do 91 instytucji kształcenia ustawicznego, a konkretnie do kierowników lub osób odpowiedzialnych w danej instytucji za zarządzanie procesem kształcenia zawodowego. Badania przeprowadzono w: ośmiu instytutach naukowo-badawczych, uczelniach wyższych lub stowarzyszeniach oświatowych, 10 centrach kształcenia ustawicznego, 10 centrach kształcenia praktycznego, 13 zakładach doskonalenia zawodowego, 20 niepublicznych instytucjach szkoleniowych, 27 zespołach szkół zawodowych, trzech ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące: sylwetki menedżera instytucji kształcenia zawodowego; sposobów i technik prowadzenia przez niego polityki zarządzania; podnoszenia kwalifikacji zawodowych z zakresu zarządzania; trudności we wprowadzaniu systemów zarządzania jakością w placówce kształcenia ustawicznego; efektywności wdrażania systemów jakości; propozycji udoskonalania procesu zarządzania edukacją ustawiczną w Polsce. |