BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wypalenie zawodowe u nauczycieli a rola wsparcia społecznego
Data: marzec 2004 – kwiecień 2004
Badacz: Maja Piotrowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaką rolę pełni wsparcie społeczne w przeciwdziałaniu wypalenia zawodowego u nauczyciela? Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Wypalenia Zawodowego Ch. Maslach w polskim opracowaniu D. Korzon oraz Kwestionariuszem SSQSR I.G. Sarasona i współpracowników w polskiej wersji Z. Zalewskiego, Z. Obłój, B. Skuzy i K. Wrześniewskiego. Badaniem objęto 57 nauczycieli (39 kobiet i 11 mężczyzn) zatrudnionych w szkołach publicznych (w tym w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum) z województwa dolnośląskiego. Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 50 ankiet. Wśród respondentów przeciętny staż pracy wynosił 18 lat, najdłuższy – 32 lata u kobiet i 37 u mężczyzn (najkrótszy natomiast wynosił rok u kobiet i dwa lata u mężczyzn). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że bardzo częste uczucie wyczerpania w pracy towarzyszyło siedmiu respondentom (czasami – 33 osobom, rzadko – siedmiu). Okazało się również, że 26 osób czasami doświadczało uczucia zmęczenia od rana, gdy mieli przed sobą dzień pracy. W zakresie wymiaru depersonalizacji wykazano, że 29 nauczycieli wskazało odpowiedź „nigdy” na pytanie o to, czy w istocie nie obchodzi ich to, co przydarzy się niektórym uczniom (17 osób wskazało odpowiedź „rzadko”). W opinii 33 respondentów bardzo często stwarzali oni w łatwy sposób swobodną atmosferę wśród uczniów (a zdaniem jednej trzeciej badanych udawało się to im czasami). Nie odnotowano ani jednego przykładu skrajnego wypalenia zawodowego. Jednocześnie poziom wypalenia badanych nauczycieli oceniono jako niski i średni (z przewagą pierwszego).

Deskryptory TESE: dobre samopoczucie, zawód nauczyciela, nauczyciel, praca, nauczanie, postawa
TESE descriptors: well-being, teaching profession, teacher, labour, teaching, attitude
Publikacje:
  • Piotrowska, M. (2006). Wypalenie zawodowe u nauczycieli a rola wsparcia społecznego. Edukacja Dorosłych, 1-2, 45-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"