Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu przedstawienia aktualnych osiągnięć i najbliższych możliwości poznawczych dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie skonstruowanym narzędziem, tj. Zestawem Prób Poznawczych (ZPP), który składał się z 44 pozycji. Ponadto diagnozę oparto na Modelu Oceny Interakcyjnej, zakładającym strategię „zadanie – pomoc – zadanie”. W badaniu wzięło udział 75 dzieci z upośledzeniem umysłowym, 47 w tym w stopniu lekkim, w wieku umysłowym od 36 miesięcy do 83 miesięcy; 28 w stopniu umiarkowanym, w wieku umysłowym od 36 do 71 miesięcy. W badaniu uczestniczyło także 75 dzieci o prawidłowym rozwoju, w wieku umysłowym od 36 miesięcy do 83 miesięcy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono w grupie respondentów z upośledzeniem umysłowym dobrze rozwiniętą potrzebę bycia w polu uwagi, a także potrzebę oceny swoich działań i kooperacji w przypadku trudności z wykonaniem zadania. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić również edukacyjną wrażliwość osób upośledzonych (około 50% podpowiedzi dzieci niepełnosprawne wykorzystywały efektywnie). Dodatkowo nie odnotowano statystycznie istotnych różnic w poziomie wykonania zadań przez respondentów z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego. Stwierdzono w grupie eksperymentalnej porównywalne z pełnosprawnymi dziećmi zdolności w zakresie percepcji wzrokowej przedmiotów, kolorów, kształtów figur i brył geometrycznych, dostrzegania i odtwarzania stosunków przestrzennych, kombinowania elementów i składania zabawki z części, segregowania figur według koloru i kształtu oraz prostej klasyfikacji. |