BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potencjał rozwojowy dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym
Data: [2005]
Badacz: Ewa Maria Kulesza
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu przedstawienia aktualnych osiągnięć i najbliższych możliwości poznawczych dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie skonstruowanym narzędziem, tj. Zestawem Prób Poznawczych (ZPP), który składał się z 44 pozycji. Ponadto diagnozę oparto na Modelu Oceny Interakcyjnej, zakładającym strategię „zadanie – pomoc – zadanie”. W badaniu wzięło udział 75 dzieci z upośledzeniem umysłowym, 47 w tym w stopniu lekkim, w wieku umysłowym od 36 miesięcy do 83 miesięcy; 28 w stopniu umiarkowanym, w wieku umysłowym od 36 do 71 miesięcy. W badaniu uczestniczyło także 75 dzieci o prawidłowym rozwoju, w wieku umysłowym od 36 miesięcy do 83 miesięcy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono w grupie respondentów z upośledzeniem umysłowym dobrze rozwiniętą potrzebę bycia w polu uwagi, a także potrzebę oceny swoich działań i kooperacji w przypadku trudności z wykonaniem zadania. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić również edukacyjną wrażliwość osób upośledzonych (około 50% podpowiedzi dzieci niepełnosprawne wykorzystywały efektywnie). Dodatkowo nie odnotowano statystycznie istotnych różnic w poziomie wykonania zadań przez respondentów z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego. Stwierdzono w grupie eksperymentalnej porównywalne z pełnosprawnymi dziećmi zdolności w zakresie percepcji wzrokowej przedmiotów, kolorów, kształtów figur i brył geometrycznych, dostrzegania i odtwarzania stosunków przestrzennych, kombinowania elementów i składania zabawki z części, segregowania figur według koloru i kształtu oraz prostej klasyfikacji.

Autorskie słowa kluczowe: dzieci z upośledzeniem umysłowym, Strefa Najbliższego Rozwoju, zdolności poznawcze
Author's Keywords: mentally disabled children, zone of proximal development, cognitive abilities
Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, dziecko, rozwój dziecka, opieka nad dzieckiem, rozwój poznawczy, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: people with disabilities, disability, child, child development, childcare, cognitive development, pre-primary education
Publikacje:
  • Kulesza, E.M. (2006). Potencjał rozwojowy dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 79-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"