BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potencjalne a rzeczywiste zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Janina Uszyńska-Jarmoc
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę różnic indywidualnych i grupowych w zakresie myślenia twórczego (zdolności potencjalnych) oraz osiągnięć twórczych (zdolności rzeczywistych – uzdolnień) dzieci w wieku od trzech do sześciu lat w dwóch podstawowych dziedzinach aktywności twórczej – plastycznej i werbalnej. Badaniem objęto 240 dzieci, przy czym każdą grupę wiekową reprezentowało 60 dzieci. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Test Kółek E.P. Torrance’a (aktywność graficzna) oraz test PPMT (aktywność werbalna) w opracowaniu S.M. Szymańskiego (1987). Sędziowie kompetentni przeanalizowali wytwory twórczej aktywności plastycznej i werbalnej dzieci. Badanie ujawniło, że cechą najbardziej różnicującą dzieci pod względem wyników była oryginalność myślenia. Zauważono też systematyczny wzrost poziomu myślenia twórczego oraz zmniejszającą się współzależność zdolności potencjalnych i rzeczywistych wraz z wiekiem dzieci. Jednocześnie obserwowalne były bardzo duże różnice indywidualne osiągnięć dzieci we wszystkich grupach wiekowych – większe zróżnicowanie pojawiło się w przypadku myślenia twórczego w sytuacji testowej niż w naturalnych sytuacjach edukacyjnych.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, zajęcia twórcze, edukacja przedszkolna, sztuka, umiejętność mówienia, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: gifted pupil, creative activities, pre-primary education, art, oral skills, art education, drawing
Publikacje:
  • Uszyńska-Jarmoc, J. (2000). Potencjalne a rzeczywiste zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 201-217.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"