Tytuł badania: |
Potencjalne a rzeczywiste zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Janina Uszyńska-Jarmoc |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę różnic indywidualnych i grupowych w zakresie myślenia twórczego (zdolności potencjalnych) oraz osiągnięć twórczych (zdolności rzeczywistych – uzdolnień) dzieci w wieku od trzech do sześciu lat w dwóch podstawowych dziedzinach aktywności twórczej – plastycznej i werbalnej. Badaniem objęto 240 dzieci, przy czym każdą grupę wiekową reprezentowało 60 dzieci. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Test Kółek E.P. Torrance’a (aktywność graficzna) oraz test PPMT (aktywność werbalna) w opracowaniu S.M. Szymańskiego (1987). Sędziowie kompetentni przeanalizowali wytwory twórczej aktywności plastycznej i werbalnej dzieci. Badanie ujawniło, że cechą najbardziej różnicującą dzieci pod względem wyników była oryginalność myślenia. Zauważono też systematyczny wzrost poziomu myślenia twórczego oraz zmniejszającą się współzależność zdolności potencjalnych i rzeczywistych wraz z wiekiem dzieci. Jednocześnie obserwowalne były bardzo duże różnice indywidualne osiągnięć dzieci we wszystkich grupach wiekowych – większe zróżnicowanie pojawiło się w przypadku myślenia twórczego w sytuacji testowej niż w naturalnych sytuacjach edukacyjnych. |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony uczeń, zajęcia twórcze, edukacja przedszkolna, sztuka, umiejętność mówienia, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna |
TESE descriptors: |
gifted pupil, creative activities, pre-primary education, art, oral skills, art education, drawing |
Publikacje: |
- Uszyńska-Jarmoc, J. (2000). Potencjalne a rzeczywiste zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 201-217.
|