BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych nauczycieli i rodziców w edukacji wczesnoszkolnej – potrzeby, możliwości, ograniczenia
Data: 1995 – 1998
Badacz: Bożena Pawlak
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Czy i w jaki sposób nauczyciele i rodzice współpracują ze sobą w edukacji wczesnoszkolnej? Czy i w jakim zakresie chcą współpracować? Jak oceniają skuteczność wykorzystywanych form współdziałania? Jaki jest stosunek uczniów klas I-III do uczestnictwa rodziców w życiu klasy i szkoły? Czy i w jaki stopniu rodzaj szkoły [publiczna, niepubliczna] wpływa na przebieg współpracy? W badaniu wzięło udział 126 nauczycieli, w tym 106 ze szkół publicznych i 20 z niepublicznych, także 252 rodziców, w tym 198 rodziców uczniów ze szkół publicznych i 54 z niepublicznych, oraz 294 uczniów, w tym 239 ze szkół publicznych i 55 z niepublicznych. Badania diagnostyczne przeprowadzono w 11 szkołach, a badania eksperymentalne w trzech, w tym jednej niepublicznej. Nauczyciele deklarowali, że potrzebują wsparcia rodziców w zakresie wychowania uczniów. Rodzice natomiast chcieli współdziałać z nauczycielami nie tylko w wychowywaniu, lecz także w nauczaniu. Rzeczywiste uczestnictwo rodziców przybierało formę pomocy w organizowaniu imprez szkolnych i wycieczek klasowych – brało w tym udział zazwyczaj około 30% rodziców z każdej klasy. Ponad 60% rodziców i prawie 40% nauczycieli uważało, że rodzice powinni mieć prawo oddziaływania na funkcjonowanie szkoły. 47% nauczycieli jednak było przeciwnego zdania. Rodzice najczęściej chcieli mieć wpływ na wybór zajęć pozalekcyjnych dla uczniów. Wzajemną współpracę jako pozytywną oceniło 89% nauczycieli klas początkowych i 91% rodziców. Do form współdziałania odrzucanych przez respondentów należały wizyty w domach uczniów (27% nauczycieli i ponad 4% rodziców), a także lekcje otwarte (8% nauczycieli i ponad 2% rodziców).

Deskryptory TESE: uczestnictwo, uczestnictwo nauczycieli, uczestnictwo rodziców, rodzice, relacja rodzice – szkoła
TESE descriptors: participation, teacher participation, parent participation, parents, parent-school relation
Publikacje:
  • Pawlak, B. (2001). Integracja oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych nauczycieli i rodziców w edukacji wczesnoszkolnej – potrzeby, możliwości, ograniczenia. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LIV, 65-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"