Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Czy i w jaki sposób nauczyciele i rodzice współpracują ze sobą w edukacji wczesnoszkolnej? Czy i w jakim zakresie chcą współpracować? Jak oceniają skuteczność wykorzystywanych form współdziałania? Jaki jest stosunek uczniów klas I-III do uczestnictwa rodziców w życiu klasy i szkoły? Czy i w jaki stopniu rodzaj szkoły [publiczna, niepubliczna] wpływa na przebieg współpracy? W badaniu wzięło udział 126 nauczycieli, w tym 106 ze szkół publicznych i 20 z niepublicznych, także 252 rodziców, w tym 198 rodziców uczniów ze szkół publicznych i 54 z niepublicznych, oraz 294 uczniów, w tym 239 ze szkół publicznych i 55 z niepublicznych. Badania diagnostyczne przeprowadzono w 11 szkołach, a badania eksperymentalne w trzech, w tym jednej niepublicznej. Nauczyciele deklarowali, że potrzebują wsparcia rodziców w zakresie wychowania uczniów. Rodzice natomiast chcieli współdziałać z nauczycielami nie tylko w wychowywaniu, lecz także w nauczaniu. Rzeczywiste uczestnictwo rodziców przybierało formę pomocy w organizowaniu imprez szkolnych i wycieczek klasowych – brało w tym udział zazwyczaj około 30% rodziców z każdej klasy. Ponad 60% rodziców i prawie 40% nauczycieli uważało, że rodzice powinni mieć prawo oddziaływania na funkcjonowanie szkoły. 47% nauczycieli jednak było przeciwnego zdania. Rodzice najczęściej chcieli mieć wpływ na wybór zajęć pozalekcyjnych dla uczniów. Wzajemną współpracę jako pozytywną oceniło 89% nauczycieli klas początkowych i 91% rodziców. Do form współdziałania odrzucanych przez respondentów należały wizyty w domach uczniów (27% nauczycieli i ponad 4% rodziców), a także lekcje otwarte (8% nauczycieli i ponad 2% rodziców). |