Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wiedzy uczniów liceum na temat Unii Europejskiej. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Skąd czerpią wiedzę dotyczącą procesów integracyjnych w Europie i czy są nimi zainteresowani? Jakie fakty historyczne i postacie wiążą z tymi procesami? Jak oceniają rolę szkoły we wprowadzaniu ich w zagadnienia związane z integracją europejską? Badaniem objęto 459 uczniów (w tym 233 z klas pierwszych i 229 z klas czwartych) dziesięciu liceów ogólnokształcących w Krakowie. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że największa grupa uczniów definiowała integrację europejską jako zjednoczenie i współpracę państw europejskich. Wykazano również, że najczęściej wymienianym wydarzeniem historycznym wiążącym się z procesami integracyjnymi w Europie był traktat w Maastricht; w dalszej kolejności wskazywano traktaty rzymskie, powstanie EWG i EUROATOM, powstanie EWWiS, konferencję w Nicei, powstanie ONZ, powstanie NATO, zjednoczenie Niemiec, koniec II wojny światowej oraz powstanie Ligi Narodów. Okazało się również, że jedynie 44 uczniów (9,58%) oceniło swoją wiedzę na temat jednoczącej się Europy jako bardzo dobrą i dobrą, natomiast 249 osób (54,24%) określiło ją jako słabą i bardzo słabą. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy dotyczącej integracji były media, następnie nauczyciele, rodzice oraz koledzy. |