Abstrakt: |
W analizie uwzględniono 35 podręczników do kształcenia literackiego. Zebrano łącznie 254 teksty dotyczące szkoły. W niektórych podręcznikach wyodrębniono całe rozdziały poświęcone temu zagadnieniu. W podręcznikach tematyka szkoły ilustrowana jest przykładami głównie z utworów prozatorskich, najczęściej z książek przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, ale pojawiają się również nieliczne akty prawne, artykuły prasowe, ankiety, komiksy, także teksty i rysunki rówieśników. 132 teksty o szkole pochodziły z podręczników dla klasy czwartej. W podręcznikach dla klasy piątej znalazły się 84 teksty o szkole, a dla klasy szóstej – 38 tekstów na ten temat. Na podstawie analizy badawczej odnotowano 84 nazwiska autorów tekstów, w tym 19 to przedstawiciele literatury powszechnej, a 65 – twórcy literatury polskiej. Autorką najpopularniejszego tekstu, wykorzystywanego w analizowanych podręcznikach, jest Joanna Kulmowa. W siedmiu cyklach podręczników pojawił się jej tekst Marzenia. Często cytuje się także fragmenty z Akademii Pana Kleksa. Drugoplanową postacią w analizowanych tekstach okazał się nauczyciel, pozytywnie oceniany głównie przez dorosłych bohaterów, i to ze względów sentymentalnych. Na podstawie wyników badania autorka stwierdziła, że wiele tekstów na temat szkoły przedstawia jej zdezaktualizowany wizerunek. Autorzy podręczników przedstawiają obcy uczniom wizerunek polskiej szkoły, poza tym stereotypizują niektóre zjawiska związane z tą tematyką. |