Abstrakt: |
Celem badania było prześledzenie osiągnięć i niepowodzeń siódmoklasistów z kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Badaniem objęto 1207 uczniów klas siódmych szkoły podstawowej. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że siódmoklasiści nie w pełni opanowali materiał ortograficzny, przewidziany w programie nauczania języka polskiego. Szczególny nacisk przy powtarzaniu zasad ortograficznych należy położyć na rzeczowniki zakończone na -ż i -rz. Mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi uczniowie udzielili w zadaniach na pisownię łączną i rozdzielną partykuł i przyimków złożonych. Uczniowie nie najlepiej rozpoznawali odmienne i nieodmienne części mowy, nie rozumieli także pojęcia formantu i zasad budowy wyrazów. 84% badanych uczniów bardzo dobrze orientowało się w podstawowych gatunkach literackich. Potrafili poza tym wskazywać główne wątki w omawianych podczas lekcji lekturach, np. Krzyżakach H. Sienkiewicza albo w Dziadach A. Mickiewicza. Problemy z określeniem tych zagadnień mieli ci uczniowie, którzy prawdopodobnie nie przeczytali lektury. Siódmoklasiści dość powierzchownie zanalizowali utwory literackie J. Kochanowskiego – fraszki Na lipę i Na zdrowie. Nie mieli dużych problemów ze streszczeniem utworu, jednak trudności sprawiało im formułowanie samodzielnych sądów i ocen, zwłaszcza przez pryzmat własnych doświadczeń. |