BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O szkolnych sukcesach i niepowodzeniach (z badań wyników nauczania j. polskiego w klasie VII)
Instytucja:
Data: kwiecień 1993
Badacz: Elżbieta Mikoś
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie osiągnięć i niepowodzeń siódmoklasistów z kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Badaniem objęto 1207 uczniów klas siódmych szkoły podstawowej. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że siódmoklasiści nie w pełni opanowali materiał ortograficzny, przewidziany w programie nauczania języka polskiego. Szczególny nacisk przy powtarzaniu zasad ortograficznych należy położyć na rzeczowniki zakończone na -ż i -rz. Mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi uczniowie udzielili w zadaniach na pisownię łączną i rozdzielną partykuł i przyimków złożonych. Uczniowie nie najlepiej rozpoznawali odmienne i nieodmienne części mowy, nie rozumieli także pojęcia formantu i zasad budowy wyrazów. 84% badanych uczniów bardzo dobrze orientowało się w podstawowych gatunkach literackich. Potrafili poza tym wskazywać główne wątki w omawianych podczas lekcji lekturach, np. Krzyżakach H. Sienkiewicza albo w Dziadach A. Mickiewicza. Problemy z określeniem tych zagadnień mieli ci uczniowie, którzy prawdopodobnie nie przeczytali lektury. Siódmoklasiści dość powierzchownie zanalizowali utwory literackie J. Kochanowskiego – fraszki Na lipęNa zdrowie. Nie mieli dużych problemów ze streszczeniem utworu, jednak trudności sprawiało im formułowanie samodzielnych sądów i ocen, zwłaszcza przez pryzmat własnych doświadczeń.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niepowodzenie szkolne, język ojczysty, ortografia, kompetencje językowe, trudności w nauce
TESE descriptors: study progress, re-assessment, school failure, mother tongue, spelling, language skills, learning difficulty
Publikacje:
  • Mikoś, E. (1994). O szkolnych sukcesach i niepowodzeniach (z badań wyników nauczania j. polskiego w klasie VII). Hejnał Oświatowy, 3, 20-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"