BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oszukiwanie na egzaminie istotnym źródłem majowej porażki
Data: [2007]
Badacz: Henryk Szaleniec
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zjawisko oszukiwania na egzaminie maturalnym, jego celem zaś rozpatrzenie tezy, zgodnie z którą stosunkowo duża skala odpisywania na egzaminie z nowożytnych języków obcych miała istotny wpływ na niepowodzenie maturzystów w 2006 roku. Analizie poddano wyniki zebrane przez OKE w Krakowie, ze szczególnym uwzględnieniem wyników uzyskanych przez maturzystów z języków obcych. W analizie danych pod kątem oszukiwania na egzaminie zastosowano zarówno klasyczne podejście (wynik lepszy przy uwzględnieniu innej wersji arkusza), jak i elementy probabilistycznej teorii analizy zadania testowego. Uwzględniono typ szkoły oraz wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że przy zastosowaniu progu 10 punktów (30% z 50 punktów) różnicy w wyniku przy uwzględnieniu innego arkusza egzaminacyjnego odpisywanie dotyczyłoby 35,4% absolwentów, którzy nie zdali egzaminu maturalnego z języka obcego. Z kolei przy zastosowaniu progu pięciopunktowego podejrzani o oszukiwanie stanowiliby 62% absolwentów, którzy nie zdali egzaminu. Przy zastosowaniu tego rodzaju kryteriów odsetek osób podejrzanych o odpisywanie, które nie zdały egzaminu, okazał się istotnie zróżnicowany ze względu na typ szkoły – niezależnie od przyjętego kryterium największy odsetek osób podejrzanych o odpisywanie dotyczył liceów ogólnokształcących. Częściej też ryzykowali odpisywanie chłopcy niż dziewczęta.

Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, efekt uczenia się, język
TESE descriptors: examination, final examination, secondary school, vocational school, learning outcome, language
Publikacje:
  • Szaleniec, H. (2007). Oszukiwanie na egzaminie istotnym źródłem majowej porażki. Edukacja, 2, 38-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"