BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O tematach lekcji języka polskiego z perspektywy nauczyciela i ucznia
Data: wrzesień 2010
Badacz: Marta Kubarek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji tematów lekcji z języka polskiego pod względem spełnianych przez nie funkcji. Analizie poddano 492 tematy (w tym 196 z klasy czwartej, 162 z klasy piątej i 134 z klasy szóstej), które zostały sformułowane przez 42 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych w województwie śląskim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że funkcja informacyjna była realizowana na trzy sposoby: zakres treści wyrażony w sposób bezpośredni; zakres treści wyrażony w sposób pośredni (najczęściej przy użyciu przykładu) oraz zakres treści wyrażony w sposób bezpośredni i zobrazowany za pomocą przykładu, cytatu itp. 77% analizowanego materiału obrazowało pierwszy sposób, a 9% – drugi (zwrócono jednak uwagę, że w większości były to tematy sformułowane błędnie z powodu braku szczegółowych informacji, np. Jak napisać góra Śnieżka, morze Bałtyk, wie koleżka?). Okazało się również, że wśród analizowanych tematów najczęściej występowały te w postaci równoważników zdań i zawiadomień np. Odmienne części mowy; Pisownia wyrazów wielką literą (48%); zdania oznajmujące stanowiły 34% tematów, zdania pytające – 15%, a tematy, w których orzeczenie miało formę pierwszej osoby liczby pojedynczej, np. Uczę się pisać sprawozdanie – 8%. Funkcję badawczą spełniało 29 tematów, funkcję estetyczną – około 31% (najczęściej realizowaną przez użycie rymu lub innego stylu wypowiedzi), funkcję wychowawczą – 14 tematów, a funkcję motywacyjną – 44% (w tym głównie grupa tematów rymowanych, te z interesującymi przykładami oraz tematy badawcze).

Deskryptory TESE: język, nauczanie, lekcja, motywacja, uczeń, nauczyciel, kompetencje językowe, kompetencje
TESE descriptors: language, teaching, lesson, motivation, pupil, teacher, language skills, competence
Publikacje:
  • Kubarek, M. (2012). O tematach lekcji języka polskiego z perspektywy nauczyciela i ucznia. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 21, 105-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"