Obserwuj
Tytuł badania: |
O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach Neofilologa |
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Izabela Orchowska |
Abstrakt: |
Celem badania o charakterze metaglottodydaktycznym było ukazanie obszaru tematycznego związanego z kształceniem nauczycieli języków obcych (JO). Do pozyskania danych posłużono się metaanalizą. Dokonano oglądu wypowiedzi pisemnych polskich glottodydaktyków. Wzięto pod uwagę 60 artykułów, które opublikowano w Neofilologu w latach 1990-2010. Dobór tekstów był celowy: badaniu poddano te teksty, których tematem nadrzędnym było kształcenie nauczycieli języków obcych. Postawiono następujące pytania badawcze: jakie wątki tematyczne wpisujące się w problematykę kształcenia nauczycieli JO są podejmowane przez autorów artykułów opublikowanych na łamach Neofilologa w latach 1990-2010; jakie są funkcje teorii naukowych i osobistych poglądów autorów, nauczycieli i studentów na temat kształcenia nauczycieli JO, które zostały przywołane w analizowanych artykułach. Wyniki metaanalizy pokazały, że bardzo rzadko podejmowane są następujące kwestie: kompetencje merytoryczne i kształcenie nauczycieli akademickich, kształcenie nauczycieli języków specjalistycznych, kształcenie nauczycieli do nauczania poza szkolnictwem państwowym itd. Badanie potwierdza ewolucję w nauczaniu glottodydaktycznym, a także wskazuje na umiejętności praktyczne, które powinny być kształcone wśród nauczycieli języków obcych |
Deskryptory TESE: |
wiedza, kształcenie nauczycieli, nauczyciel, język nauczania, język |
TESE descriptors: |
knowledge, teacher education, teacher, teaching language, language |
Publikacje: |
- Orchowska, I. (2015). O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach Neofilologa. Lingwistyka Stosowana, 12, 81-96.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.