BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach Neofilologa
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Izabela Orchowska
Abstrakt:

Celem badania o charakterze metaglottodydaktycznym było ukazanie obszaru tematycznego związanego z kształceniem nauczycieli języków obcych (JO). Do pozyskania danych posłużono się metaanalizą. Dokonano oglądu wypowiedzi pisemnych polskich glottodydaktyków. Wzięto pod uwagę 60 artykułów, które opublikowano w Neofilologu w latach 1990-2010. Dobór tekstów był celowy: badaniu poddano te teksty, których tematem nadrzędnym było kształcenie nauczycieli języków obcych. Postawiono następujące pytania badawcze: jakie wątki tematyczne wpisujące się w problematykę kształcenia nauczycieli JO są podejmowane przez autorów artykułów opublikowanych na łamach Neofilologa w latach 1990-2010; jakie są funkcje teorii naukowych i osobistych poglądów autorów, nauczycieli i studentów na temat kształcenia nauczycieli JO, które zostały przywołane w analizowanych artykułach. Wyniki metaanalizy pokazały, że bardzo rzadko podejmowane są następujące kwestie: kompetencje merytoryczne i kształcenie nauczycieli akademickich, kształcenie nauczycieli języków specjalistycznych, kształcenie nauczycieli do nauczania poza szkolnictwem państwowym itd. Badanie potwierdza ewolucję w nauczaniu glottodydaktycznym, a także wskazuje na umiejętności praktyczne, które powinny być kształcone wśród nauczycieli języków obcych

Deskryptory TESE: wiedza, kształcenie nauczycieli, nauczyciel, język nauczania, język
TESE descriptors: knowledge, teacher education, teacher, teaching language, language
Publikacje:
  • Orchowska, I. (2015). O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach Neofilologa. Lingwistyka Stosowana, 12, 81-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"