BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tożsamość zawodowa studentów pedagogiki w narracjach planów życiowych
Data: marzec 2005
Badacz: Hanna Kędzierska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była tożsamość zawodowa studentów pedagogiki. Próbę badawczą stanowiło 57 studentów piątego roku pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Posłużono się do zebrania materiału badawczego metodą narracji planów życiowych. W badanej próbie znalazło się 96,5% kobiet i 3,5% mężczyzn. Respondentów poproszono o przygotowanie esejów na temat: Wyobraź sobie, że dziś jest pierwszy dzień Twojej emerytury. Zamykasz oczy i jak na filmie widzisz swoją zawodową drogę, sukcesy i niepowodzenia, osiągnięte plany i nigdy niezrealizowane marzenia. Zacznij swoją opowieść od słów: Pamiętam dokładnie dzień, w którym ukończyłem studia... Kontynuuj. Największą grupę studentów stanowiły osoby bez sprecyzowanych planów i strategii ich realizacji (45,6% wypowiedzi). Zauważono, że w pracach tych badanych pojawiały się różne pomysły na życie, na które w odczuciu respondentów nie mieli oni większego wpływu. Kolejne formy kształcenia dla niektórych osób stanowiły formę przedłużenia studiów i odroczenia decyzji o podjęciu pracy zawodowej. 35,1% respondentów miało sprecyzowane cele zawodowe (np. wiedzieli, gdzie chcą pracować), ale nie formułowali oni pomysłów na strategię realizacji zamierzeń. Najmniej studentów – jak się okazało – albo miało dokładne plany na przyszłość, albo w ogóle takich zamierzeń nie kreowało. Osoby posiadające jasno sprecyzowane cele miały już przed studiami praktykę, odbywały wolontariat, z których czerpały satysfakcję. Badani bez planów określali pewne zachowania zawodowe, traktowane przez nich jako cenne w uprawianiu zawodu nauczyciela.

Deskryptory TESE: student, planowanie, postawa, zawód nauczyciela, wybór studiów
TESE descriptors: student, planning, attitude, teaching profession, choice of studies
Publikacje:
  • Kędzierska, H. (2006). Tożsamość zawodowa studentów pedagogiki w narracjach planów życiowych. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan i D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych (s. 42-52). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"