Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki status tożsamości dominuje wśród studentek i studentów w obecnym czasie transformacji? Badaniem objęto 178 studentów (w tym 120 osób studiowało pedagogikę, a 58 – fizykę). Średnia wieku respondentów wynosiła 20,35 roku. Wszyscy badani studiowali w trybie stacjonarnym. Kryterium doboru próby stanowił kierunek studiów. Badanie miało charakter quasi-eksperymetnalny. Do zebrania materiału posłużono się testowaniem, wykorzystując autorski test do badania statusu tożsamości TST. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono dominację statusu tożsamości lustrzanej (38,8%). W dalszej kolejności wśród respondentów występował status tożsamości odroczonej (36,8%), dojrzałej (31,4%) oraz dyfuzyjnej (30,2%). Odnotowano również związek między kierunkiem studiów a statusem tożsamości ankietowanych. Okazało się, że studentów fizyki cechowała większa tendencja do prezentowania statusu tożsamości dyfuzyjnej. Natomiast osoby studiujące pedagogikę zgodnie ze zgromadzonym materiałem miały większe niż studenci fizyki skłonności do prezentowania tożsamości odroczonej. |