BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dokształcanie nauczycieli do realizacji integracji w edukacji
Data: 2003 – 2005
Badacz: Ewa Szadzińska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła idea integracji w tworzeniu całościowego obrazu oświaty. Badaniem objęto osoby dokształcające się na uzupełniających studiach magisterskich na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (N = 96) oraz podyplomowych studiach z zakresu wychowania przedszkolnego w Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej im. kard. A. Hlonda w Mysłowicach (N = 38). Analizie poddano zadania wykonane przez studentów w toku poznawania wiedzy o integracji, jej przekształcania oraz wykorzystania w rozwiązywaniu problemów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że najczęściej w procesie integracji brali udział nauczyciele przedszkola. Jednocześnie ustalono, że jedynie respondenci pracujący w przedszkolach i klasach I-III posiadali doświadczenie we wszystkich płaszczyznach integracji (tj. w zakresie integracji stosunków społecznych w klasie, funkcjonowania osoby, stosunków ze środowiskiem społecznym oraz treści kształcenia). Wykazano również, że wśród najczęściej wybieranych koncepcji pedagogicznych, ujmujących procesy nauczania oraz wychowania, znalazły się koncepcje kształcenia wyzwalającego W. Puśleckiego (23% wskazań), kształcenia wychowującego Z. Zimnego (14%), nauczania wychowującego K. Lecha (12%), kształcenia wielostronnego W. Okonia (12%), nauczania wychowującego H. Muszyńskiego (9%), nauczania wychowującego M. Śnieżyńskiego (8%), edukacji integralnej J. Gniteckiego (7%) oraz Wrocławskiej Szkoły Przyszłości (5%).

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, edukacja, nauczanie, zawód nauczyciela, nauczyciel, ustawiczne doskonalenie zawodowe, edukacja dorosłych
TESE descriptors: inclusive education, education, teaching, teaching profession, teacher, continuing professional development, adult education
Publikacje:
  • Szadzińska, E. (2006). Dokształcanie nauczycieli do realizacji integracji w edukacji. Chowanna, 1(26), 132-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"