Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła idea integracji w tworzeniu całościowego obrazu oświaty. Badaniem objęto osoby dokształcające się na uzupełniających studiach magisterskich na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (N = 96) oraz podyplomowych studiach z zakresu wychowania przedszkolnego w Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej im. kard. A. Hlonda w Mysłowicach (N = 38). Analizie poddano zadania wykonane przez studentów w toku poznawania wiedzy o integracji, jej przekształcania oraz wykorzystania w rozwiązywaniu problemów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że najczęściej w procesie integracji brali udział nauczyciele przedszkola. Jednocześnie ustalono, że jedynie respondenci pracujący w przedszkolach i klasach I-III posiadali doświadczenie we wszystkich płaszczyznach integracji (tj. w zakresie integracji stosunków społecznych w klasie, funkcjonowania osoby, stosunków ze środowiskiem społecznym oraz treści kształcenia). Wykazano również, że wśród najczęściej wybieranych koncepcji pedagogicznych, ujmujących procesy nauczania oraz wychowania, znalazły się koncepcje kształcenia wyzwalającego W. Puśleckiego (23% wskazań), kształcenia wychowującego Z. Zimnego (14%), nauczania wychowującego K. Lecha (12%), kształcenia wielostronnego W. Okonia (12%), nauczania wychowującego H. Muszyńskiego (9%), nauczania wychowującego M. Śnieżyńskiego (8%), edukacji integralnej J. Gniteckiego (7%) oraz Wrocławskiej Szkoły Przyszłości (5%). |