Tytuł badania: |
Dojrzewanie dowolności, czyli o trudnej sztuce bycia odpowiedzialnym |
Instytucja: |
|
Data: |
1998 – 2000 |
Badacz: |
Izabela Filipek, Barbara Myrdzik, Anna Wojtalik |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza sposobu rozumienia pojęcia wolność wśród uczniów szkoły podstawowej i średniej. Sondaż na próbie 100 uczniów piątych i ósmych klas szkoły podstawowej oraz 100 uczniów czwartych klas liceum ogólnokształcącego przeprowadzono za pomocą metody pól semantycznych w latach: 1998/1999 i 1999/2000. Analizę wyników oparto na czynniku wieku oraz sposobie kategoryzowania i wartościowania pojęcia wolność, które ewoluuje wraz z rozwojem fizycznym, emocjonalnym i psychicznym młodego człowieka. Dla uczniów klas piątych pojęcie wolności jest tożsame z terminem swoboda (rozumianym jako brak ograniczeń). W klasie ósmej częstymi odpowiedziami była wolność podmiotowa (np. prawa człowieka, wolność słowa, równość szans). Wypowiedzi licealistów zdominowały trzy obszary: niezależność osobista, niepodległość kraju, demokracja. |
Deskryptory TESE: |
wolność, szkoła podstawowa, szkoła średnia, rozumowanie, rozumienie, wartości obywatelskie, wychowanie obywatelskie |
TESE descriptors: |
freedom, primary school, secondary school, reasoning, comprehension, civic values, civics |
Publikacje: |
- Myrdzik, B. (2006). Dojrzewanie dowolności, czyli o trudnej sztuce bycia odpowiedzialnym. W: B. Myrdzik, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej (s. 182-189). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
|