BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dojrzewanie dowolności, czyli o trudnej sztuce bycia odpowiedzialnym
Instytucja:
Data: 1998 – 2000
Badacz: Izabela Filipek, Barbara Myrdzik, Anna Wojtalik
Abstrakt:

Celem badania była analiza sposobu rozumienia pojęcia wolność wśród uczniów szkoły podstawowej i średniej. Sondaż na próbie 100 uczniów piątych i ósmych klas szkoły podstawowej oraz 100 uczniów czwartych klas liceum ogólnokształcącego przeprowadzono za pomocą metody pól semantycznych w latach: 1998/1999 i 1999/2000. Analizę wyników oparto na czynniku wieku oraz sposobie kategoryzowania i wartościowania pojęcia wolność, które ewoluuje wraz z rozwojem fizycznym, emocjonalnym i psychicznym młodego człowieka. Dla uczniów klas piątych pojęcie wolności jest tożsame z terminem swoboda (rozumianym jako brak ograniczeń). W klasie ósmej częstymi odpowiedziami była wolność podmiotowa (np. prawa człowieka, wolność słowa, równość szans). Wypowiedzi licealistów zdominowały trzy obszary: niezależność osobista, niepodległość kraju, demokracja.

Deskryptory TESE: wolność, szkoła podstawowa, szkoła średnia, rozumowanie, rozumienie, wartości obywatelskie, wychowanie obywatelskie
TESE descriptors: freedom, primary school, secondary school, reasoning, comprehension, civic values, civics
Publikacje:
  • Myrdzik, B. (2006). Dojrzewanie dowolności, czyli o trudnej sztuce bycia odpowiedzialnym. W: B. Myrdzik, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej (s. 182-189). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"