BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dojrzewanie biologiczne oraz środowisko rodzinne jako czynniki kształtujące chronotyp
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Krzysztof Fronczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Dojrzewanie biologiczne powoduje przesunięcia preferowanej pory dnia w kierunku wieczorności. 2) Im większa tendencja do poranności przynajmniej jednego z rodziców, tym większa podobna tendencja u ich dzieci. 3) Niektóre stałe narzucone czynności codziennego dnia oraz formalna struktura rodziny wywierają wpływ na kształtowanie się chronotypu. Do zebrania materiału posłużono się m.in. autorską Skalą Dojrzałości Płciowej oraz Kwestionariuszem Rytmu Aktywności Dobowej (KRAD). Badaniem objęto 2861 nastolatków w wieku od 11 do 17 lat oraz 1643 ich rodziców zamieszkałych w Warszawie oraz wsiach województwa mazowieckiego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono większą wieczorność u osób o wyższym poziomie dojrzałości płciowej. Wykazano słaby związek chronotypu dzieci z chronotypem ich matek. Jednocześnie ustalono, że matki, które preferowały poranną porę dnia, częściej miały dzieci o podobnych skłonnościach. Okazało się również, że wśród najważniejszych czynników rodzinnych współwystępujących z większą wieczornością znalazły się: ustalanie pór kładzenia się spać, wcześniejsze rozpoczynanie lekcji oraz późniejsze ich kończenie. Dodatkowo zaobserwowano, że większej wieczorności sprzyjało posiadanie starszego rodzeństwa oraz starszych rodziców.

Deskryptory TESE: młodzież, rodzina, rodzice, rozwój fizyczny, środowisko
TESE descriptors: youth, family, parents, physical development, environment
Publikacje:
  • Fronczyk, K. (2006). Dojrzewanie biologiczne oraz środowisko rodzinne jako czynniki kształtujące chronotyp. Psychologia Rozwojowa, 2, 37-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"