Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły czynniki podtrzymujące aktywność zawodową nauczycieli. Badaniem objęto 257 pedagogów zatrudnionych w województwie śląskim, małopolskim oraz dolnośląskim. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie skonstruowaną Ankietą CPAZ (metodą szacowania). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że czynnikami najczęściej silnie podtrzymującymi aktywność zawodową respondentów były zamiłowanie do pracy (87,5%) oraz samozadowolenie z realizacji zadań – odczuwanie efektywności pracy (86,8%). W dalszej kolejności ankietowani wymieniali własne kompetencje zawodowe (75,4%), poczucie dobrze spełnionego obowiązku (74,7%), zainteresowania (74,6%), atmosferę życzliwości (74,2%), stosunki interpersonalne z uczniami (73,8%), odczuwanie pracy jako znaczącej dla siebie (70,3%), indywidualne właściwości osobowościowe (68,5%), własne ideały i wartości (65,0%), atrakcyjność wykonywanej pracy (62,9%), poczucie trwałości zatrudnienia (59,4%), dobre samopoczucie w zespole (57,9%), aktualne zmiany edukacyjne (54,1%), poczucie autonomii, niezależności (53,9%), otrzymywane nagrody: awans, pochwały (52,3%), aprobatę i pozytywną opinię innych (52,2%), poczucie bezpieczeństwa (50,4%) oraz stan zdrowia (50,2%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również czynniki hamujące aktywność zawodową w zakresie warunków organizacyjnych pracy szkoły, do których należały m.in.: tempo pracy, nadmiar obowiązków, częsta zmiana przepisów czy zbyt liczne klasy. Jednocześnie stwierdzono, że w zakresie życia rodzinnego do czynników hamujących należały m.in.: konflikty rodzinne, choroby, zła sytuacja materialna czy brak pomocy najbliższych w wykonywaniu codziennych obowiązków. |