BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Między podtrzymywaniem a zahamowaniem aktywności zawodowej nauczycieli
Data: 2000 – 2002
Badacz: Sabina Koczoń-Zurek
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły czynniki podtrzymujące aktywność zawodową nauczycieli. Badaniem objęto 257 pedagogów zatrudnionych w województwie śląskim, małopolskim oraz dolnośląskim. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie skonstruowaną Ankietą CPAZ (metodą szacowania). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że czynnikami najczęściej silnie podtrzymującymi aktywność zawodową respondentów były zamiłowanie do pracy (87,5%) oraz samozadowolenie z realizacji zadań – odczuwanie efektywności pracy (86,8%). W dalszej kolejności ankietowani wymieniali własne kompetencje zawodowe (75,4%), poczucie dobrze spełnionego obowiązku (74,7%), zainteresowania (74,6%), atmosferę życzliwości (74,2%), stosunki interpersonalne z uczniami (73,8%), odczuwanie pracy jako znaczącej dla siebie (70,3%), indywidualne właściwości osobowościowe (68,5%), własne ideały i wartości (65,0%), atrakcyjność wykonywanej pracy (62,9%), poczucie trwałości zatrudnienia (59,4%), dobre samopoczucie w zespole (57,9%), aktualne zmiany edukacyjne (54,1%), poczucie autonomii, niezależności (53,9%), otrzymywane nagrody: awans, pochwały (52,3%), aprobatę i pozytywną opinię innych (52,2%), poczucie bezpieczeństwa (50,4%) oraz stan zdrowia (50,2%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również czynniki hamujące aktywność zawodową w zakresie warunków organizacyjnych pracy szkoły, do których należały m.in.: tempo pracy, nadmiar obowiązków, częsta zmiana przepisów czy zbyt liczne klasy. Jednocześnie stwierdzono, że w zakresie życia rodzinnego do czynników hamujących należały m.in.: konflikty rodzinne, choroby, zła sytuacja materialna czy brak pomocy najbliższych w wykonywaniu codziennych obowiązków.

Deskryptory TESE: praca, rodzina, choroba, zawód nauczyciela, nauczyciel, nauczanie, postawa, zachowania
TESE descriptors: labour, family, illness, teaching profession, teacher, teaching, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Koczoń-Zurek, S. (2006). Między podtrzymywaniem a zahamowaniem aktywności zawodowej nauczycieli. Chowanna, 1(26), 143-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"