BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Między nowymi a starymi mediami, czyli rzecz o zachowaniach medialnych młodych internautów
Data: luty 2010
Badacz: Irena Pulak, Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu oraz rodzaju aktywności medialnych podejmowanych w internecie przez młodzież (analizie poddano również posiadane kompetencje oraz zakres kreatywności młodych ludzi). Próbę badawczą stanowiło 148 osób (84% stanowiły kobiety) w wieku od 14 do 25 lat (ze średnią wynoszącą 19 lat). Wszyscy respondenci byli studentami wyższych uczelni lub uczniami szkół średnich. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci używali internetu przede wszystkim w celach rozrywkowych (93%), następnie jako narzędzie ułatwiające komunikację z innymi (91%). W dalszej kolejności wymieniano potrzeby edukacyjne (88%) oraz informacyjne (85%). Okazało się również, że jedynie 24% badanych zadeklarowało posiadanie odpowiednich umiejętności sprawnego wyszukiwania informacji w sieci. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami tylko 13% osób korzystało z funkcji wyszukiwania zaawansowanego, z kolei 70% używało wyłącznie wyszukiwarki Google. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano również, że badani byli nie tylko biernymi odbiorcami treści zamieszczanych w sieci, lecz także aktywnymi twórcami. Do prowadzenia swojego bloga przyznało się 5% respondentów, zaś do posiadania własnej strony internetowej – 7%. Jednocześnie dużo bardziej popularną formą okazały się profile na portalach społecznościowych (publiczny profil posiadało 51% osób, natomiast prywatny – 49%). Pod względem bezpieczeństwa 45% ankietowanych przyznało, że nigdy nie odczuwało zagrożenia, korzystając z internetu. Jednak 27% młodzieży doznało różnych form prześladowania (np. otrzymywanie wiadomości od nieznanych osób).

Deskryptory TESE: Internet, sieć komputerowa, korzystanie z Internetu, technologia informacyjno-komunikacyjna, kreatywność, bezpieczeństwo, młodzież, wypoczynek, relacje interpersonalne, zachowania społeczne
TESE descriptors: Internet, computer network, Internet usage, ICT, creativity, safety, youth, leisure, interpersonal relations, social behaviour
Publikacje:
  • Pulak, I. i Wieczorek-Tomaszewska, M. (2010). Między nowymi a starymi mediami, czyli rzecz o zachowaniach medialnych młodych internautów. Studia z Teorii Wychowania, 1, 198-206.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"