BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Akulturacja nauczycieli języka drugiego. Badania i wnioski
Data: 2001 – 2002
Badacz: Krzysztof Polok
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy możliwe jest zastosowanie odpowiednich technik kształcących, które wpłynęłyby na podniesienie ogólnego poziomu kompetencji przyszłych nauczycieli języka drugiego? W badaniu uczestniczyło 29 słuchaczy trzeciego roku NKJO w Raciborzu. Respondentów podzielono na dwie grupy: badawczą (N = 16), w której podczas zajęć prezentowano wiele dodatkowych informacji o tematyce kulturowej, oraz kontrolną (N = 13), w której w trakcie kursu podawano jedynie podstawowe informacje związane z poszczególnymi tematami zajęć. Badanie przebiegło w dwóch zasadniczych częściach: w pierwszej uczestników poddano dwukrotnie testowi diagnostycznemu (który obejmował siedem różnych obszarów wiedzy kulturowej). W drugiej części badania analizowano konspekty lekcji przygotowane przez respondentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby z grupy A uzyskały nieco wyższy procent dobrych odpowiedzi w większości testowanych planów kulturowych niż osoby z grupy kontrolnej B. Ponadto na podstawie analizy przygotowanych konspektów wykazano, że ogólny poziom świadomości kulturowej oraz oddziaływania czynnika kulturowego w trakcie akwizycji językowej wśród słuchaczy z grupy A był wyższy niż w grupie kontrolnej.

Deskryptory TESE: nauczanie języka, nauczanie języków obcych, nauczanie, nauczyciel, język, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: language teaching, foreign language teaching, teaching, teacher, language, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Polok, K. (2006). Akulturacja nauczycieli języka drugiego. Badania i wnioski. Chowanna, 1(26), 157-174.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"