Tytuł badania: |
Akulturacja nauczycieli języka drugiego. Badania i wnioski |
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Krzysztof Polok |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy możliwe jest zastosowanie odpowiednich technik kształcących, które wpłynęłyby na podniesienie ogólnego poziomu kompetencji przyszłych nauczycieli języka drugiego? W badaniu uczestniczyło 29 słuchaczy trzeciego roku NKJO w Raciborzu. Respondentów podzielono na dwie grupy: badawczą (N = 16), w której podczas zajęć prezentowano wiele dodatkowych informacji o tematyce kulturowej, oraz kontrolną (N = 13), w której w trakcie kursu podawano jedynie podstawowe informacje związane z poszczególnymi tematami zajęć. Badanie przebiegło w dwóch zasadniczych częściach: w pierwszej uczestników poddano dwukrotnie testowi diagnostycznemu (który obejmował siedem różnych obszarów wiedzy kulturowej). W drugiej części badania analizowano konspekty lekcji przygotowane przez respondentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby z grupy A uzyskały nieco wyższy procent dobrych odpowiedzi w większości testowanych planów kulturowych niż osoby z grupy kontrolnej B. Ponadto na podstawie analizy przygotowanych konspektów wykazano, że ogólny poziom świadomości kulturowej oraz oddziaływania czynnika kulturowego w trakcie akwizycji językowej wśród słuchaczy z grupy A był wyższy niż w grupie kontrolnej. |
Deskryptory TESE: |
nauczanie języka, nauczanie języków obcych, nauczanie, nauczyciel, język, postawa, zachowania, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
language teaching, foreign language teaching, teaching, teacher, language, attitude, behaviour, social behaviour |
Publikacje: |
- Polok, K. (2006). Akulturacja nauczycieli języka drugiego. Badania i wnioski. Chowanna, 1(26), 157-174.
|