Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu edukacji szkolnej i efektów wychowawczych ukierunkowanych na czynne uczestnictwo w działania na rzecz środowiska lokalnego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 180 uczniów różnych etapów kształcenia (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna) oraz 120 nauczycieli zajmujących się edukacją biologiczną i przyrodniczą z województwa świętokrzyskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wpływ edukacji środowiskowej na społeczność lokalną był zróżnicowany. Najbardziej zaangażowaną postawę prezentowali rodzice uczniów szkół podstawowych, nieco mniejsze – rodzice gimnazjalistów, najmniejsze zaś – rodzice uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przedsięwzięcia podejmowane przez nauczycieli nie tylko kształtowały postawy i zachowania uczniów, ale również wpływały na świadomość środowiskową ich rodziców. Malejące wraz z wiekiem uczniów zainteresowanie rodziców tą problematyką mogło negatywnie wpływać na trwałość postaw wykształconych u dzieci oraz na poczucie odpowiedzialności za miejsce zamieszkania i stan środowiska. |