Tytuł badania: |
Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 – 2003 |
Badacz: |
Urszula Dernowska |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy i w jakim stopniu struktura nadana pojęciom przez nauczyciela odwzorowuje się w umysłach uczniów? W badanej próbie znalazły się 64 osoby, w tym 34 dziewczęta i 30 chłopców; byli to uczniowie drugich klas gimnazjalnych. W projekcie brała udział także nauczycielka dyplomowana z 18-letnim stażem. Do analizy włączono dane pochodzące z: rozmów z nauczycielami biologii na temat sposobu organizacji materiału pojęciowego; materiału pozyskanego w trakcie obserwacji lekcji biologii (obserwacji poddano 21 jednostek, które utrwalono na taśmie magnetofonowej); rozmów z uczniami nakierowanych na ustalenie rozumienia pojęć i porządkowania przez nich materiału pojęciowego; wytworów nauczycieli (map pojęć) oraz dokumentacji nauczycielki współpracującej przy realizacji projektu. Dokumentacja nauczycielki pozwoliła wysnuć kilka wniosków dotyczących dydaktycznych zamierzeń nauczyciela i sposobu ich urzeczywistnienia. Nauczycielka w taki sposób podzieliła i sklasyfikowała treści nauczania, których istotnym elementem są pojęcia, by nowo poznane elementy osadzić w kontekście pojęć już wcześniej poznanych przez uczniów. Stwierdzono także w materiałach nauczycielki postulat aktualizacji wiedzy (odwoływanie się do pojęć wtórnych poznanych w trakcie lekcji o krążeniu) i postulat aktywizacji uczniów w procesie nauczania. |
Deskryptory TESE: |
wiedza, uczenie się, uczeń, metodyka, metoda nauczania |
TESE descriptors: |
knowledge, learning, pupil, learning theory, teaching method |
Publikacje: |
- Dernowska, U. (2008). Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
|