BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów
Instytucja:
Data: 2002 – 2003
Badacz: Urszula Dernowska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy i w jakim stopniu struktura nadana pojęciom przez nauczyciela odwzorowuje się w umysłach uczniów? W badanej próbie znalazły się 64 osoby, w tym 34 dziewczęta i 30 chłopców; byli to uczniowie drugich klas gimnazjalnych. W projekcie brała udział także nauczycielka dyplomowana z 18-letnim stażem. Do analizy włączono dane pochodzące z: rozmów z nauczycielami biologii na temat sposobu organizacji materiału pojęciowego; materiału pozyskanego w trakcie obserwacji lekcji biologii (obserwacji poddano 21 jednostek, które utrwalono na taśmie magnetofonowej); rozmów z uczniami nakierowanych na ustalenie rozumienia pojęć i porządkowania przez nich materiału pojęciowego; wytworów nauczycieli (map pojęć) oraz dokumentacji nauczycielki współpracującej przy realizacji projektu. Dokumentacja nauczycielki pozwoliła wysnuć kilka wniosków dotyczących dydaktycznych zamierzeń nauczyciela i sposobu ich urzeczywistnienia. Nauczycielka w taki sposób podzieliła i sklasyfikowała treści nauczania, których istotnym elementem są pojęcia, by nowo poznane elementy osadzić w kontekście pojęć już wcześniej poznanych przez uczniów. Stwierdzono także w materiałach nauczycielki postulat aktualizacji wiedzy (odwoływanie się do pojęć wtórnych poznanych w trakcie lekcji o krążeniu) i postulat aktywizacji uczniów w procesie nauczania.

Deskryptory TESE: wiedza, uczenie się, uczeń, metodyka, metoda nauczania
TESE descriptors: knowledge, learning, pupil, learning theory, teaching method
Publikacje:
  • Dernowska, U. (2008). Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"