Tytuł badania: |
Zapobieganie problemowym zachowaniom |
Instytucja: |
|
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Saud Al-Ghaith, Anthony Biglan, Patricia Brennan, Sharon L. Foster, Linna Wang |
Abstrakt: |
Doniesienie badawcze dotyczy sposobów zapobiegania zachowaniom patologicznym wśród młodzieży oraz istoty wczesnej diagnozy i zachowań profilaktycznych. Takie zapobiegawcze działania powinny być wspierane programami prewencyjnymi. Ponadto dowiedziono, że pozytywne zachowania można wzbudzić poprzez intensyfikację szeregu pozytywnych wzmocnień. Z chwilą zaistniałych sytuacji problemowych z pomocą mogą przyjść łagodne bodźce negatywne, które powinny zostać zastosowane tuż po konkretnej sytuacji negatywnej. Kolejnym rozwiązaniem – zdaniem autorów – jest ćwiczenie umiejętności interpersonalnych poprzez wspólne działania (zwykle o charakterze problemowym). Następnym wnioskiem płynącym z badań jest konieczność ograniczonego zaufania do dziecka oraz obowiązek sprawowania nad nim rozsądnej kontroli, tak by ograniczyć możliwości złego zachowania. Ważną sprawą jest również ograniczenie czynników wywołujących stres u młodzieży oraz stworzenie odpowiednich jasnych reguł i norm postępowania. |
Deskryptory TESE: |
narkomania, zachowania, zachowania społeczne, profilaktyka, środowisko |
TESE descriptors: |
drug abuse, behaviour, social behaviour, prevention, environment |
Publikacje: |
- Foster, S.L., Brennan, P., Biglan, A., Wang, L. i Saud al-Ghait. (2002). Zapobieganie problemowym zachowaniom. Forum Oświatowe, 2, 163-182.
|